Parkeringskaoset är ett faktum. Ica Atterdags och Järn AB Södertorg är två butiker som upplever att deras parkering nyttjas av fler än besökarna till butikerna.
– Det är ett otroligt stort problem och det är samma sak varje år. Redan halv åtta på morgnarna är det fullt på parkeringen, säger Lina Andersson, teamleader på Ica Atterdags.
När butiken upptäcker att det står bilar på parkeringen som inte är kunder i butiken rings Securitas in för att gå extrakontroller på parkeringen. En svag tröst enligt Lina Andersson då hon upplever att det finns företag som ser det ekonomiskt försvarbart att betala en böter på 700 kronor för en bra parkeringsplats. Detta är även något som Järn AB Södertorgs vd Lars Johansson kan känna igen. Han har fått förfrågningar om att hyra ut parkeringsplatser till privata företag och personer under veckan.
– Vi vill givetvis att folk tar sig in till Visby och att staden expanderar, men vi måste samtidigt tänka på våra återkommande kunder. Det finns kunder som handlar hos oss året runt, som tagit sig in till Visby under veckan men inte haft möjligheten att parkera utanför butiken. Vår dagliga verksamhet måste fungera, säger han.
Även Lina Andersson anar kundernas irritation över parkeringsproblemet.
– Jag har inte fått några klagomål personligen men jag kan tänka mig att våra kassörskor har fått ta emot en hel del frustration.
Parkeringskaoset är en svår nöt att knäcka för butikerna. Järn AB Södertorg har valt att ta in extra bemanning från vaktbolag för att informera de bilburna almedalsbesökarna om att parkeringen endast är till för kunder till butiken. Lars Johansson tror att en bättre lösning på problemet skulle vara parkeringar längre ifrån innerstaden med bussar som kör besökarna gratis till och från Almedalen.
Björn Wallentin, handläggare på teknikförvaltningen, är medveten om den svåra parkeringssituationen under Almedalsveckan.
– Vi vill ha den fordonsfria Almedalsveckan och då försvinner parkeringsplatser från hamnen och högskolan. Vi har extra mark uppe vid coopparkeringen, där det finns ungefär lika många nya platser. Men sedan har vi inte mer mark att upplåta till parkering, säger han.
– Det är väldigt många människor som kommer hit. Det som är utmaningen är att få dem att fortsätta komma hit, men inte ta bilen utan utnyttja kollektivtrafiken.