SAS-piloten om ilskan och besvikelsen mot ledningen

SAS flyttar arbetskraft utomlands med skattepengar som betalats ut under pandemin. Med en svårt sjuk son har det blivit extra tydligt för den uppsagde SAS-piloten Erik Svedberg att den svenska välfärden inte kan tas för given.

Erik Svedberg

Erik Svedberg

Foto: Privat

Pandemi2021-11-05 12:05

Efter att ha jobbat inom flygbranschen i tio år, varav sju år på SAS, fick Erik Svedberg uppleva hur resandet på bara några månader minskade med 90 procent under pandemin. Han är 31 år och har växt upp på Gotland men bor nu i Stockholm. På grund av det minskade resandet avslutades hans anställning på SAS 7 januari 2021.

Han har sedan dess inte erbjudits någon återanställning och har istället tvingats se på hur SAS flyttar arbetstillfällen utomlands. 

– 562 piloter har sagts upp, samtidigt startar man bemanningsbolag i Danmark, säger han.

Detta trots att SAS fått generösa stödpaket som betalats med svenska skattepengar under pandemin. 

– Jag har jobbat utomlands en del tidigare och har alltid varit stolt över det svenska välfärdssamhället. För mig var det viktigt att komma hem och börja jobba i Sverige för att bidra. I Sverige tar vi hand om sjuka men då måste man ha någon som hjälper till och betalar, säger han.

Hur fantastisk sjukvården i Sverige kan vara har Erik Svedberg nyligen själv fått erfara. Samtidigt som han väntade på att bli återanställd, funderade på framtiden och på vad han skulle göra, blev hans drygt ett år gamla son svårt sjuk. På Valborgsmässoafton drabbades han av ett krampanfall och efter en vecka på Astrid Lindgrens sjukhus fick de veta att det var på grund av en hjärntumör.

– Den kompetens och sjukvård som vi fått privilegiet att nyttja är få förunnat och inget vi ska ta för givet, säger Erik Svedberg.

Men han är inte bara kritisk till hur bolaget flyttat personal utomlands, han tycker även att SAS har behandlat sin personal illa. Rekryteringen till de nya bolagen har startat och det har visat sig att de gamla SAS-piloterna, som sagts upp på grund av arbetsbrist under pandemin, inte har förtur till de nya jobben.

Enligt Erik Svedberg är detta ett sätt för SAS att smita undan från arbetsgivaransvaret. Genom att anställa i bemanningsbolag istället för i SAS får de möjlighet att vid kriser enbart sätta bemanningsbolagen i konkurs. Detta resulterar i att personalen går miste om sina rättigheter som lön under uppsägning och utbetalning av semester- och kompdagar som man annars får utbetalt vid en uppsägning.

– Alla är medvetna om att det är en kris och att saker måste ske. Men kriser som dessa tar man sig igenom med sin personal, inte genom att se på sin lojala personal som förbrukningsvaror och föra interna krig med dem, säger han. 

Även om Erik Svedberg skulle vilja söka jobb på något av de nya bolagen inom SAS så har han i nuläget inte möjlighet då bolaget bytt från flygplansmodellen Boeing 737 till Airbus. I vanliga fall får piloterna en tre månader lång utbildning vid byte av flygplansmodell men eftersom Erik Svedberg inte längre är anställd av SAS måste han i så fall bekosta utbildningen själv. 

– För att jag överhuvudtaget ska kunna söka mitt gamla jobb måste jag själv investera i en utbildning som kostar ungefär 400 000 kronor, säger han.

Även om han skulle betala är det inte någon garanti för att han får jobb på SAS i framtiden.

– Jag tycker att det är osympatiskt av ett statligt ägt bolag, säger han. 

Om han inte blir återanställd har han beslutat sig för att byta karriär. Sedan i höstas studerar han därför systemvetenskap i Uppsala. 

John Eckhoff, presschef på SAS i Norge, svarar på kritiken genom att hänvisa till ett pressmeddelande där det bland annat står att: "SAS fullföljer sin förändringsresa med planerade åtgärder för att säkra ett långsiktigt lönsamt SAS".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!