Anna Johansson är nyinflyttad i Visby innerstad. Fredagen den 8 juli registrerade hon boendeparkering genom Region Gotlands hemsida. Efter att ha fyllt i sina uppgifter, inklusive kontokortsinformation, fick hon direkt ett meddelande i sin webbläsare att registreringen avslagits. Kostnaden för avslag är 300 kronor.
Hon ringde genast till företaget Tele P, som är leverantör av betalsystemet och fick svaret att de hade problem med systemet.
I måndags dubbelkollade Anna Johansson med Skatteverket att hon är skriven på sin nya adress, vilket stämde. Därefter försökte hon att registrera sig på nytt genom regionens hemsida – med nytt avslag som resultat och ytterligare 300 kronor dragna enligt kontoutdraget.
Vid det här laget får hon till svar av Tele P:s kundtjänst att prova igen – den här gången med en PC-dator och endast med webbläsaren Explorer.
– Jag använder inte PC, men lyckades gräva fram en och glad i hågen försökte jag igen, säger hon.
Avslag igen. Likaså med det fjärde försöket med annat kontokort.
– Jag ringde upp igen för att säga till dem att det här inte är okej. Jag fick till svar att de har så många problem, och att jag inte var den enda som drabbats, säger Anna Johansson.
Efter detta tar hon kontakt med Region Gotland, där en person på teknikförvaltningen gav Anna Johansson ett löfte om att bli kontaktad inom 48 timmar. Men så blev det inte. Hon ringde tillbaka på onsdagen.
– Då påstår de att jag visst blivit kontaktad. Jag frågade om det går att fixa en tillfällig lösning, men fick ett nej tillbaka.
Hon ringer tillbaka till Tele P som säger att betalning kan ske med smartphone. Anna Johansson genomför registrering på sin smartphone, och får ytterligare ett avslag, det femte i ordningen.
– Jag ringer Tele P igen och säger till den stackars telefonisten som sitter i skottlinjen att jag vill prata med någon högre upp. Hon ringer sen tillbaka och säger att Tele P kontaktat regionen för att få till en lösning, men att de inte fått respons från regionen. Tele P säger att de inte finns något att göra, säger Anna Johansson.
Tele P:s vd Karol Schneider tyckte Annas situation lät konstig när Helagotland.se nådde honom.
– Jag är inte helt insatt, men jag har hört talas om att det är problem, speciellt med boendeparkeringen, säger vd:n.
Efter samtalet meddelar Karol Schneider att Anna har fått tillbaka sina pengar. I mejlet skriver Tele P att adressen mellan bil och person måste överensstämma för att ett godkännande ska ske i systemet, och att Annas adress har släpat efter i bilregistret. Anna har blivit återbetalad de 1 500 kronor hon blivit debiterad, uppger Tele P.
– Hela grejen har varit konstig och informationen bristfällig, men det känns otroligt bra att jag nu har boendeparkering, säger Anna Johansson.
Vidare meddelar Tele P att en korrigering av betalsystemet har diskuterats med regionen, vilket kommer att innebära att adresskontrollen tas bort – det ska räcka att bilen är registrerad på den boende. ”Det är ännu inte beslutat när denna uppdatering kommer att vara på plats”, skriver Tele P.
Regionen hänvisar lösningen av strulet tillbaka till Tele P.
– Vi har aldrig krävt att bilen och boendet skulle vara på samma adress, och leverantören ska åtgärda detta, säger trafikplanerare Anna Wikström.