Enligt det beslut som finns i dag gäller parkeringsavgifterna med betalning från första stund från vecka 24 till och med vecka 35. Under onsdagens möte kommer dock tekniska nämnden besluta om att betalningen ska gälla från vecka 24 till 32 i stället.
– Vi har enats med oppositionen om att korta betalperioden med tre veckor, säger Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.
Handlarna, Visby centrum och Svenskt näringsliv har länge kritiserat beslutet att införa p-avgifter på sommaren. Tommy Gardell berättar att det är den kritiken som gjort att de nu väljer att korta avgiftsperioden.
– Vi har blivit flitigt uppvaktade av dem, de menar att betalperioden är för lång och att det inte finns skäl att ta betalt i slutet av augusti.
Förra året fick regionen in omkring fem till sex miljoner kronor på p-avgifterna, berättar Tommy Gardell. I år när avgiftsperioden blir kortare, uppskattar regionen att de kommer att förlora en miljon kronor i intäkter.
– Eftersom tiden kortas så minskar självklart intäkterna, det har vi räknat med. Det är klart att det är viktigt att få in pengarna, men nu har vi valt att gå handlarna till mötes.
Vad går intäkterna från p-avgifterna till?
– De går bland annat till underhåll av vägar i form av asfaltering och snöröjning. De används även till underhåll och skötsel av parkeringar, säger Tommy Gardell.
Systemet med att ha två timmar gratis parkering och därefter avgift tycker Tommy Gardell är rörigt. Speciellt när det på vissa platser är avgift efter två timmar, och på andra får man endast parkera i två timmar.
– När det är två timmar fritt och sedan avgift får vi inte in mycket pengar, eftersom många går ut och vrider fram sina p-skivor.
Faktum är att Tommy Gardell själv har råkat ut för parkeringsböter på Södertorg i Visby. Han berättar att han missade att det där inte går att betala efter två timmar, utan att man endast får stå där i två timmar.
– Det är ett otydligt system, till och med jag missförstod. Det är inte hela världen med lite böter men jag trodde att jag som är ansvarig för de här frågorna kunde reglerna, säger han.
Regionen har även anlitat en konsult som ska ta fram en parkeringsstrategi. Enligt plan skulle strategin varit klar till sommaren, men den blir försenad och kommer att hamna på tekniska nämndens bord först i höst.
– Strategin handlar inte om p-avgifterna utan mer om frågor kring var parkeringar och husbilsparkeringar ska finnas.