Cykel och buss framför bilen i ny strategi

Under måndagens regionfullmäktige antogs Gotlands nya parkeringsstrategi. En strategi som kommer kräva mycket arbete från regionen och en hel del nytänkande hos gotlänningarna om den ska gå i lås.

Karl-Allan Nordblom

Karl-Allan Nordblom

Foto: David Skoog

Parkeringsstrategi2018-12-18 06:40

Parkeringsstrategin består av mål och visioner om hur parkering och trafik ska se ut framöver på Gotland och runt om Visby. Arbetet med strategin har pågått under flera år, och uppdraget att ta fram en sammanhållen parkeringsstrategi gick till tekniska nämnden redan under november 2015.

Och nu står den alltså klar, och har antagits av fullmäktige. en den handlar inte om några bestämmelser om p-avgifter eller tidsintervall på p-skyltarna.

– En strategi är som namnet säger, ett övergripande och framåtriktat dokument. Det vill säga, inte kortsiktigt detaljreglerande avseende avgifter och regler specifikt, säger Karl-Johan Boberg (C).

Strategin är övergripande och hanterar många mål och visioner som om de ska bli sanna kräver mycket arbete med såväl stadsplanering och infrastruktur som gotlänningens inställning till sitt sätt att transportera sig. För det är tydligt att man arbetat med både regionens cykelplan och hållbarhetsmål nära till hands när man utformat parkeringsstrategin.

Bland tänkta åtgärder för att nå målen står bland annat externa parkeringar med shuttlebussar till Visby centrum, utbyggnad av laddstationer för elfordon och satsningar på cykling och kollektivtrafik. Men även att inte bygga nya markparkeringar vid en förtätning av Visby, utan snarare bygga in gamla parkeringar och främja andra transportsätt.

– För att den här parkeringsstrategin ska kunna genomföras på ett bra sätt krävs det stora satsningar på cykel och kollektivtrafik. En utbyggd sådan. Det är oerhört viktigt att vi satsar på det här omgående, säger Karl-Allan Nordblom (Mp).

Och Karl-Allan Nordblom fick medhåll från flera andra talare innan fullmäktige gick till omröstning.

– De här åtgärderna finns till för att uppmuntra till hållbara transporter och hjälpa till att skapa en attraktiv stadsmiljö. Syftet är bra, vi behöver jobba hårt för att göra det möjligt att transportera sig mer hållbart. Fokus för de som bor utanför tät stad måste ligga på att jobba med alternativen. Det måste komma fram lösningar med kollektivtrafik och parkeringar utanför stadskärnan. Vi behöver jobba på att cykla mer, gå mer och åka mer kollektivt, säger Johan Malmros (C).

Den största delen av våra transporter sker till och från arbetet. Och en stor del av de som nyttjar bilen till och från arbetet i Visby skulle kunna ersätta den med cykel eller kollektivtrafik större delen av året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!