Banktjänster och Swish stängs

Under tre dagar, mellan den 5 och 7 april, får Länsförsäkringars bankkunder klara sig utan internetbanken och Swish.

Foto: Dennis Pettersson/Helagotland.se

Planerat avbrott (GA)2019-04-04 17:37

Från eftermiddagen 5 april till morgonen den 8 april är Länsförsäkringars app, Swish, ”Mina sidor” och Telefonbankens automatiska tjänster stängda. Detta beror på ett planerat arbete där Länsförsäkringar ska uppdatera sina interna system.

– Vi har en massa system som arbetar tillsammans, nu ska det ersättas med en enda plattform. Det görs för att säkerhetsställa den tekniska utvecklingen framåt, och för att öka effektiviteten och kundnyttan, säger Henrik Stangel, vd för Länsförsäkringar Gotland.

Det är ett omfattande arbete som ska göras.

– 200 tekniker kommer att jobba med det hela helgen. Det är ett av Sveriges största plattformsbyten, säger Henrik Stangel.

Under avbrottet går det inte att använda appen, ”Mina sidor”, Swish, ansöka om bolån/lånelöfte, bli bankkund, anmäla skador eller sätta in kontanter i insättningsautomaten.

– Men du kommer kunna använda ditt betalkort och plocka ut pengar i bankomater, säger Henrik Stangel.

För den som vill komma i kontakt med Länsförsäkringar är det telefon och e-post som gäller.

– Vi har lagt arbetet så att alla månadstransaktioner ska kunna vara klara och gått ut i god tid och informerat. Vi har även bemannat upp kundtjänst under helgen.

Som bankkund finns det ett antal saker man kan göra för att förbereda sig på avbrottet, enligt Henrik Stangel.

– Man kan se vad man har för tillgångar innan helgen, och tänka på att det inte går att swisha.

Måndag 8 april klockan 09.00 ska tjänsterna vara igång igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!