Den förra bilen hann bli veteranbil innan Yvonne Bertholdsson bestämde sig för att byta.
– En kompis tipsade mig om privatleasing. Han leasar bil både privat och till sitt företag, berättar hon.
Efter att ha kört runt i gamla opålitliga bilar i många år var Yvonne Bertholdsson lätt att övertala.
– Vi tittade på lite nyare begagnade bilar, men privatleasing lät fördelaktigt.
Hösten 2013 tecknade hon leasingavtal och kunde rulla iväg från bilhandlaren med en fabriksny VW High Up. En liten bil, men stor nog att rymma golfbagen.
– Jag betalar drygt 1 500 kronor i månaden, sedan tillkommer försäkring och skatt. Vinterdäck och GPS ingick, säger Yvonne Bertholdsson och berättar att med autogiro så märks utgiften inte så mycket.
Privatleasing innebär att Yvonne Bertholdsson inte äger bilen. Hon hyr den under tre år.
– Det står i överenskommelsen att det inte får vara onormalt slitage på bilen när den lämnas tillbaka. Och det är något jag tänker på. Man blir extra försiktig och lägger till exempel en filt som skydd när man ska transportera något.
Nu har den treåriga avtalstiden löpt ut. Yvonne Bertholdsson har fler alternativ. Hon kan lämna tillbaka sin bil och leasa en ny, eller så kan hon förhandla om att få köpa loss bilen hon hyrt.
2013 kostade en ny VW High Up 115 000 kronor. Med en månadsavgift på 1 500 kronor har Yvonne Bertholdsson betalat 54 000 kronor, alltså nästan halva nybilskostnaden.
– Jag får se vilket erbjudande bilhandlaren kommer med, men jag är så kär i den här bilen. Det enda jag behövt göra på tre år är att byta en glödlampa. Hur jag än väljer, så en gammal bil tänker jag inte köra igen. Det här är lyx, säger hon.