Drömchans för Christoffer

Christoffer Jacobsson, Tingstäde hade tänkt sig en säsong med sin gamla BMW.Men lyckliga omständigheter ger honom nu chansen att få tävla i en riktig värstingbil, Mitsubishi Evo VIII grupp A och premiär blir det på Rally Gotland.- Det är inte alla som får en sån här chans, säger han.

Christoffer Jacobsson.

Christoffer Jacobsson.

Foto: Rolf Jönsson

rally2010-04-14 04:00
Christoffer Jacobsson inledde sin motorkarriär som en talangfull och duktig motocrossförare innan han sadlade om till rally.
Även där visade han sin talang och har svarat för flera fina placeringar. Sista tävlingen förra säsongen, Marknadsnatta vann han som b-förare och fick då de poäng för att bli a-förare.
- Det var ju målet förra säsongen, säger han.
Det har varit tvåhjulsdrivet och BMW som gällt för honom tidigare och det var så det var tänkt även kommande säsong.

Helt annan bil
Men det blev något helt annat, en riktig värstingbil, en fyrhjulsdriven Mitsubishi Evo VIII står numera till hans förfogande. Bilen är helt nybyggd med det senaste och har bara gått några rallysprintar innan.
- Jag tog kontakt med Bosse (Gustafsson, GA:s anm.) för att höra mig för om han kunde hjälpa mig med att få sponsorer, sen kom vi in på det här i stället, säger han.
Nu är han kontrakterad som förare av Bosse.
- Jag ville ha en sån här bil, men har inte tid att driva den. Jag äger bilen och Christoffer kör, sen får jag naturligtvis också tillfälle när det passar att köra lite själv också, så det här konceptet är perfekt. Det blir ju även bra reklam för mitt företag, säger Bosse.

Förarkontrakt
I förarkontraktet står det att Christoffer sköter underhåll på bilen och även sig själv med rätt kost och träning.
Varför blev det just Christoffer?
- Det är en ödmjuk kille som kör materialsnålt och vackert och han har alltid ordning på grejerna, säger Bosse.
Säsongens mål blir att vinna DM, kanske inte så stort, men säsongen innebär mest att lära sig bilen och hålla sig på vägen och sen nästa år satsa på SM.
- Jag skall försöka att köra så mycket som möjligt, sen kan det kanske bli någon SM-deltävling redan under den här säsongen också, säger Christoffer.
Från tvåhjulsdrivet till en fyrhjulsdriven, stor skillnad?
- Man behöver inte ligga på så mycket som man tydligen behöver med de äldre fyrhjulsdrivna bilarna. Den här har en aktiv mellandiff som reglerar fyrhjulsdriften. Det jag har kört med den här så är den lättkörd.
Hur mycket kostar den här satsningen?
- Om inget går sönder så borde det inte bli mycket dyrare än den förra bilen.

Premiär i helgen
Premiärtävlingen blir helgens Rally Gotland där han som bäst blivit totaltia 2008. Men förra året gick kopplingen sönder redan innan start, så viss revansch känner han i år.
Men nu blir det i värstingklassen som i år är den största i Rally Gotland med hela 23 bilar.
- Det skall bli riktigt roligt och det är klart att jag vill förbättra min tionde plats från 2008. Jag skall i alla fall ge "Peen" (Stefan Pettersson, Gotlands MF, kör Ford Cosworth, GA:s anm.) en match, säger Christoffer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om