Av alla de investeringsprojekt som radas upp i tekniska förvaltningens konsekvensanalys med slutsatsen "investeringen stoppas" är planerna på en mer permanent lösning för kryssningsresenärerna störst beloppsmässigt.
Det handlar om bron, som är tänkt att ersätta den tillfälliga gångbro som funnits sedan kryssningskajen invigdes.
"Projektets budget inklusive anslag för information och vägledning uppgår till 28 199 tkr", konstateras i tjänstemannaskrivelsen. 28-miljonerkronors-projektet har fått drygt 2,5 miljoner kronor särskilda medel från regionstyrelsen. Enligt förvaltningsskrivelsen bör de betalas tillbaka.
– Allt kan komma att ändras, om tekniska nämnden väljer att täcka driften. Men i nuläget har man ju strukit det anslaget, kommenterar region Gotlands tekniske direktör, Patric Ramberg.
Karl-Johan Boberg (C), tekniska nämndens ordförande, framhåller att det finns investeringsmedel till gång- och cykelbron.
Men förvaltningen säger att man inte kommer att ha råd?
– Man menar att med anledning av att vi inte beviljat de driftskostnader man äskat så blir det ingen bro. Därmed inte sagt att det blir så, det går kanske att jobba på ett annat sätt, säger han.
Isabel Enström (MP), oppositionspolitiker i tekniska nämnden, säger att hon för sin del inte förstår hur Karl-Johan Boberg och de övriga allianspolitikerna tänkt sig att lösa frågan.
I förvaltningens analys finns ytterligare strykningar som berör kryssningsturismen. Det är gångstråket som man skriver får en standarsänkning och befarad ökad nedskräpning.