Det är organisationen Gotlands förenade besöksnäring, GFB, som håller i kampanjen som har siktet inställt på Norge.
– Inspelningarna har pågått i två dagar och det ska bli fem filmer som ska visas i sociala medier, säger Matz Bengtsson, vd för GFB.
Contentbyrån OTW producerar filmerna och räkningen landar på drygt en miljon kronor.
– Den delas lika mellan ett tiotal medlemsföretag som går in och betalar, samt Region Gotland, säger Matz Bengtsson.
Region Gotland har ungefär 26 miljoner per år i statligt anslag att bevilja till projekt som på olika sätt ska bidra till hållbar regional utveckling. Regionens del i betalningen för reklamfilmerna tas från den potten.
Då det rör sig om reklamfilm så har producenten en särskilt utpekad målgrupp i sikte.
– Det är en grupp som kallas ”vardagssmitande livsnjutare”. Filmerna kommer att dyka upp i Visit Swedens kanaler, men om det ska talas någon norska i dem vet jag inte. Det går ju att lägga på olika ljudspår i efterhand, säger Matz Bengtsson.
Gotland får besök av drygt 5 000 norrmän varje år. Målet med kampanjen är att den siffran ska öka.
– Norge är en del av fyra marknader där vi vill synas mer. De fyra är Tyskland, Norge, Danmark och Finland, säger Matz Bengtsson.
Visit Sweden AB är ett kommunikationsföretag som arbetar för den svenska turistnäringen. Bolaget ägs till lika delar av staten via Näringsdepartementet och den svenska besöksnäringen via Svensk Turism AB.