I USA är Black Friday, i samband med Thanksgiving, sedan länge årets stora handelsdag, då folk vallfärdar till butikerna mitt i natten för att säkra en bra plats i kön till när butikerna slår upp sina dörrar. Hysterin i Sverige har inte nått fullt så långt, men tillräckligt långt för att Black Friday numera är den största dagen även i Sverige.
– Ja, det har vänt och blivit årets största dag. I fjol gick Black Friday om mellandagsrean, säger Conny Ahlström på Elgiganten.
Han har sett fram emot dagen och kallar in så mycket extrapersonal som finns att tillgå.
– Äntligen är den här. Det är en vanlig vardag så det är som mest kunder mellan 16-17, när folk har slutat jobbet. Vi tar in all personal jag kan få in, men det hade faktiskt behövts fler.
Ann Lundell var en av kunderna som passade på att fynda dagen till ära.
– Främst är vi på jakt efter en dammsugare men vi har inte kommit så långt än, men en hårddisk har vi fyndat, säger hon.
För två år sedan var Ann Lundell i USA vid tiden för Black Friday.
– Det var första gången jag upplevde den och det var en chockupplevelse. Sen har jag inte tänkt på den förrän i år då det har varit väldigt mycket reklam här, vilket var förvånande. Det är väl bra, så att man kan handla en del julklappar i tid.
Veronica Levin är butikschef på Bikbok, som har valt att rabattera hela sitt sortiment.
– Ska det vara så ska det vara. Det blir enkelt både för kunden och för oss som jobbar. Det är med marginal vår bästa dag, säger hon.