Två olika siffror avseende DG:s utsläpp

Destination Gotland rapporterar en siffra gällande koldioxidutsläpp per passagerare i en egen rapport. Den siffran sexdubblas sedan när man redovisar utsläppen till EU.

Marcus Risberg bemöter krtiken kring hur man räknat på koldioxidutsläpp.

Marcus Risberg bemöter krtiken kring hur man räknat på koldioxidutsläpp.

Foto: Cecilia Thomsson

Resa2023-02-09 12:10

Det var P4 Gotland som var först med att berätta om att Destination Gotlands redovisning av koldioxidutsläpp skiljer sig från fem till 30 kilo per passagerare beroende på om man läser i bolagets egen hållbarhetsrapport eller i redovisningen till EU.

– Båda siffrorna stämmer, säger Marcus Risberg, vd på Destination Gotland till P4 Gotland.

Anledningen? Den mindre siffran på fem kilo koldioxid är snittet för passagerare utan fordon och den högre siffran, 30 kilo koldioxid, är snittet för passagerare med fordon.

– I vår hållbarhetsrapport har vi historisk lyft upp den här passagerarandelen (fem-kilos snittet) för den är lättare att jämföra med andra transportslag där passageraren inte kan ha med ett fordon, säger han till P4 Gotland.

undefined
Destination Gotland.

Naturvårdsverket är en myndighet som är kritisk till att färjebolaget redovisar separata siffror. Handläggaren Per Andersson säger till P4 Gotland att separat redovisning är olyckligt och att man borde sträva efter en enhetlig sådan.

Naturskyddsföreningens David Kihlberg är kritik till beräkning på fem kilo koldioxid per passagerare. Han tycker att det låter lågt.

– Det gör det svårt för resenärer att förstå hur stor klimatpåverkan en resa har när rederiet redovisar så olika siffror. Sannolikt är det så att den högre siffran är närmare sanningen, säger han till kanalen.

Marcus Risberg öppnar nu för att se över hållbarhetsrapporten för att göra den tydligare framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!