Hon slår larm om färdtjänst

Den handikappade mannen väntade flera timmar på färdtjänst. Det slutade med att en butiksanställd fick hjälpa honom hem. ”Helt befängt”, säger Johanna Svanborg.

Bedrövad. Johanna Svanborg fick ta hand om en kund i tre timmar. När färdtjänsten inte kom ordnade en anställd i butiken så att mannen kom hem.

Bedrövad. Johanna Svanborg fick ta hand om en kund i tre timmar. När färdtjänsten inte kom ordnade en anställd i butiken så att mannen kom hem.

Foto: Rolf Jönsson

Resestrul2015-11-25 06:00

GA har tidigare rapporterat om kunder som haft problem med beställning av färdtjänst. Johanna Svanborg driver klädaffär i Klintehamn och hon har många äldre kunder.

– Jag blir så ledsen för deras skull, säger hon och berättar om den senaste händelsen.

Det var i måndags eftermiddag som en man med rullator kom in i butiken. En halvtimme senare bad han att få låna telefonen, för att beställa sin hemresa.

– Han gav mig luren och sa att de inte hörde vad han sa, och bara la på luren, säger Johanna Svanborg.

När Johanna istället ringde lovades hon en bil – en timme senare. Mannen fick fika i butiken och väntade, men ingen taxi dök upp på utlovad tid.

När Johanna Svanborg ringde igen meddelade växeln att det inte fanns någon beställd resa. Efter flera samtal lovades hon taxi innan butiken stänger klockan 18. Nu var mannen så trött att han inte orkade vara kvar. En av de anställda körde honom hem, till Hemse.

När Johanna Svanborg ringde för att avboka taxin fick hon besked att den skulle ha kommit först en bra stund efter stängningsdags. Utomhus var det fyra minusgrader.

– Det är handikappade människor. Så här kan vi inte ha det. Jag blir ledsen in i själen över hur de äldre blir behandlade, säger hon.

Johanna Svanborg har hört från fler kunder om liknande problem. Ofta tvingas de till långa resor på grund av samåkning.

– De sitter i taxin i timmar och åker runt runt. Jag blir så ledsen för mina kunders skull, säger hon.

När GA ringer beställningscentralen hamnar samtalet i Estland. Kvinnan där vill inte svara på några frågor utan hänvisar till kundtjänst. Trots att det bara är förmiddag talar en telefonsvarare om att ”Färdtjänst har stängt för dagen och har öppet helgfria vardagar 9 till 15”.

Regionen har upphandlat färdtjänsten från Samres, som har verksamhet i Senegal, Estland och i Skövde.

– Min uppfattning är att det fungerar bra. Region Gotland har tagit över kundtjänst och jag hänvisar till dem, säger Martin Eriksson på Samres.

Anita Karlsson är regionens chef och hon är nöjd med trafiken.

– Vi får 25 samtal i månaden med klagomål, av 7 000 resenärer, säger hon.

Samåkning med andra, menar hon, ingår i trafiken.

– Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken. Det är inte taxi, det är upphandlade fordon, säger hon, och menar att kunderna behöver räkna med längre restid.

Anita Karlsson uppmanar drabbade att höra av sig, för att utreda så att inte samma fel uppstår igen.

Fakta:

Knappt 7 000 resor görs varje månad.

Färdtjänst ska beställas senast en timme innan avresa.

Beställningscentralen sköts av Samres.

Tre taxibolag har kontrakt att köra.

22 fordon, 12 personbilar och 10 specialfordon anpassade för rullstol och bår sköter trafiken.

Kunden betalar en egenavgift för färdtjänst och sjukresa.

Källa: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!