Snuset från Roma fortsätter sälja bra, och under 2022 kommer de 58 anställda på Gotlandssnus få omkring 15 nya kollegor, meddelade ägaren Swedish Match under måndagen.
– Det här är en satsning som sträcker sig i tre steg, och den inleds nästa år med att vi anställer upp till 15 nya medarbetare under året, säger Lars Hansson, vd för Gotlandssnus.
När många andra företag tvingas minska sin personalstyrka i kölvattnet av pandemin, är Gotlandssnus ett positivt undantag, menar han.
– Även om vi vuxit sedan uppköpet av Swedish Match 2018 så är det ganska ovanligt att göra en 25-procentig ökning av personalstyrkan inom loppet av 12 månader. Det är häftigt för både Roma och Gotland och blir vårt sätt att bidra till Gotlands ekonomiska motor, säger Lars Hansson.
Personalen informerades om satsningen på måndagen.
– Känslan hos de som jobbar här är att "vi får mer", och att det är häftigt, säger Lars Hansson.
Främst är det en ökande försäljning av tobaksfria nikotinpåsar som motiverar expansionen i Roma. Av Swedish Match fem snusfabriker i landet är Romafabriken en av dem där koncernen ser en stor potential i framtiden.
– Sedan förvärvet av Gotlandssnus 2018 ser läget oerhört positivt ut. Då jobbade 34 personer vid fabriken i Roma, i dag är det 58 personer, säger Mattias Gustafsson, ansvarig chef vid Swedish Match för fem av koncernens snusfabriker.
Gotlandssnus köpte 2019 loss sin del av fastigheten i Romas gamla sockerbruk. Möjligheten att expandera tillverkningen finns utan att egentligen behöva bygga ut.
– Här finns både lokaler och kompetens, säger Mattias Gustafsson.
Kompetens ja. Det har inte varit några problem att hitta rätt personal på Gotland.
– När vi utlyste sex tjänster 2019 fick vi cirka 700 ansökningar, säger Lars Hansson.
Inom nyanställningarna kommer företaget att söka både tillverknings- och kontorspersonal.
I dag jobbar fabrikspersonalen i tvåskift. I framtiden kan det bli möjligt att tillverkningstiderna utökas, enligt Lars Hansson.
Det totala värdet på investeringen är inte kommunicerad, men enligt Swedish Match handlar det om en investering i "mångmiljonklassen" för Romaanläggningen.
– Den stora skillnaden mot tidigare blir att vi i Romafabriken får ta del av den absolut senaste teknologin i beredning och tillverkning av produkterna vilket kommer märkas i storlek, hastighet och teknik. Det i sin tur kommer kräva ännu mer arbetskraft, säger Lars Hansson.