Fabriken växer medan amerikanska jätten tar över

Gotlandssnus omsättning passerar 100 miljoner kronor. Småsummor jämfört med de 175 miljarder som amerikanska jätten Philip Morris köper huvudägaren Swedish Match för.

Gotlandssnus vd Lars Hansson är både stolt och glad över de investeringar på åtskilliga miljoner kronor som nu gör att den gamla silon från tiden som sockerbruk förra veckan togs i bruk som lager. "Gotlands enda cirkulära lager", skojar han.

Gotlandssnus vd Lars Hansson är både stolt och glad över de investeringar på åtskilliga miljoner kronor som nu gör att den gamla silon från tiden som sockerbruk förra veckan togs i bruk som lager. "Gotlands enda cirkulära lager", skojar han.

Foto: Henrik Radhe

Roma2022-11-14 11:15

Solen skiner och ger solcellsparken el till fabriken när grundaren Henrik Jakobsson parkerar på väg in till ett möte. 20 år har gått sedan han bestämde sig för att börja tillverka sitt eget snus av torkade tobaksblad hemma i köket i Ekeby.

undefined
Grundaren Henrik Jakobsson sålde Gotlandssnus till Swedish Match, men sitter kvar i styrelsen som minoritetsägare.

– Jag brukar få påminna mig själv om det ibland, säger han och skyndar in genom entrédörrarna hos Gotlandssnus i Roma.

2007 började han exportera och bytte då namnet på de runda dosorna till Jakobssons. Utvecklingen sedan dess saknar sannolikt motstycke i gotländsk företagshistoria.

undefined
Den befintliga lokalen byggs ut med omkring 200 kvadratmeter fabriksyta. VD Lars Hansson ser optimistiskt på framtiden med starka amerikanska ägare i Philip Morris som köper Swedish Match.

2018 köpte Swedish Match 95 procent av aktierna i Gotlandsnus. Fabriken i Roma hade då 38 medarbetare.

– Det är faktiskt 50 procent upp de sista fyra åren. I dag är vi 60 medarbetare. Det känns jäkligt coolt att vi har gått till över 100 miljoner kronor i omsättning, säger vd Lars Hansson och visar runt i de nya lagerlokaler som togs i bruk förra veckan.

Den runda gamla silobyggnaden, där sockret från fabriken förr lagrades, har därefter också använts som festlokal. Artister som Kikki Danielsson har dragit fulla hus med danssugna gotlänningar.

undefined
Gotlandssnus vd Lars Hansson är både stolt och glad över de investeringar på åtskilliga miljoner kronor som nu gör att den gamla silon från tiden som sockerbruk förra veckan togs i bruk som lager. "Gotlands enda cirkulära lager", skojar han.

Lars Hansson berättar hur silon nu fått ett innertak som väger flera ton, ny belysning och har byggts om invändigt för åtskilliga miljoner kronor.

– Det är nog det enda runda lagret på Gotland. Silon sätter identitet på området – istället för att låta byggnaden förfalla har vi gett nytt liv åt den, säger han och berättar hur silon ska förbindas med de övriga lokalerna med en inbyggd gång för truckarna.

undefined
Gotlandssnus vd Lars Hansson pratar med Niklas Lindberg som sköter logistiken på lagret. "Det är kul att det satsas", säger Niklas.

På den del av fabriksområdet som sedan 2019 ägs av Gotlandssnus byggs det nu till på flera platser och det kommer ge en ökad produktionsyta om nästan 1 300 kvadratmeter inklusive lager. Investeringen görs av ägaren Swedish Match, som har valt att lägga en del av tillverkningen av egna varumärken på Gotland.

– Det är kul att det satsas. Jag hade jobbat här ett halvår när vi blev uppköpta. Då var jag orolig att det skulle läggas ner – men det blev precis tvärtom, säger Niklas Lindberg, en av två som ansvarar för logistiken i nybyggda lagret, och får medhåll:

– Det är kul att det händer här i Roma och att det nu satsas betyder mycket för landsbygden. Vi har till exempel Coop och Ica, pressbyrån, bibliotek, tandhygienist och två lunchrestauranger, säger Lars Hansson.

undefined
Gotlandssnus HR-chef Anna Tasevski är glad över att både kompetens och intresse finns för att jobba hos företaget i Roma.

För en vecka sedan blev det klart att amerikanska jätten Philip Morris köper Swedish Match, och därmed blir ny huvudägare till fabriken i Roma.

– Vi ser en större marknad och större produktion. De har deklarerat att de vill satsa, och det är exakt vad Swedish Match sa när de köpte oss, säger Lars Hansson och berättar att Philip Morris har som mål att minska sin försäljning av cigaretter.

Utvecklingen ska styras mer mot tobaks- och nikotinfria produkter – exakt vad Gotlandssnus nischat sig mot och skaffat sig stor kompetens inom. 

undefined
Lars Hansson gläntar på dörren till den nya fabrikslokalen. Den tas i bruk efter sommaren nästa år och ska sysselsätta fler, som ska legotillverka produkter åt Swedish Match.

Om utvecklingen fortsätter med en ny stark ägare tror Anna Tasevski, HR-chef på fabriken i Roma, att det behöver anställas ytterligare.

– Generellt är kompetensen hög på Gotland, och många vill jobba här. För tre år sedan hade vi sex tjänster utlysta och fick då in 752 ansökningar, säger hon och berättar att hon läste allihop.

undefined
VD Lars Hansson konstaterar att det gått bra sedan Gotlandssnus blev uppköpta av Swedish Match. Att nu jätten Philip Morris blir ny huvudägare tror han är positivt även för fabriken i Roma.

 Efter sommaren nästa år tas de nya produktionslokalerna i bruk, med nya maskiner. Lars Hansson ser ljust på framtiden.

– Vi tillverkar miljontals dosor per år i dag och den här satsningen gör att vi kan dubbla den produktionen.

undefined
Love Tydén, tredje senast in på lönelistan, anställdes i maj och säger att han redan stortrivs både med jobb och kollegor.
Fakta

2007 började Gotlandssnus export av snus.

2018 köpte Swedish Match 95 procent av aktierna i Gotlandssnus.

Swedish Match har förutom fabriken i Roma tillverkning i flera länder och försäljningen är störst i Skandinavien och USA. 

Den 7 november meddelade amerikanska jätten Philip Morris att man köper Swedish Match.

Då hade ägarna till 82,6 procent av aktierna accepterat Philip Morris bud, målet är att nå 90 procents ägande.

De resterande aktieägarna har till den 25 november på sig att bestämma sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!