Solen skiner och ger solcellsparken el till fabriken när grundaren Henrik Jakobsson parkerar på väg in till ett möte. 20 år har gått sedan han bestämde sig för att börja tillverka sitt eget snus av torkade tobaksblad hemma i köket i Ekeby.
– Jag brukar få påminna mig själv om det ibland, säger han och skyndar in genom entrédörrarna hos Gotlandssnus i Roma.
2007 började han exportera och bytte då namnet på de runda dosorna till Jakobssons. Utvecklingen sedan dess saknar sannolikt motstycke i gotländsk företagshistoria.
2018 köpte Swedish Match 95 procent av aktierna i Gotlandsnus. Fabriken i Roma hade då 38 medarbetare.
– Det är faktiskt 50 procent upp de sista fyra åren. I dag är vi 60 medarbetare. Det känns jäkligt coolt att vi har gått till över 100 miljoner kronor i omsättning, säger vd Lars Hansson och visar runt i de nya lagerlokaler som togs i bruk förra veckan.
Den runda gamla silobyggnaden, där sockret från fabriken förr lagrades, har därefter också använts som festlokal. Artister som Kikki Danielsson har dragit fulla hus med danssugna gotlänningar.
Lars Hansson berättar hur silon nu fått ett innertak som väger flera ton, ny belysning och har byggts om invändigt för åtskilliga miljoner kronor.
– Det är nog det enda runda lagret på Gotland. Silon sätter identitet på området – istället för att låta byggnaden förfalla har vi gett nytt liv åt den, säger han och berättar hur silon ska förbindas med de övriga lokalerna med en inbyggd gång för truckarna.
På den del av fabriksområdet som sedan 2019 ägs av Gotlandssnus byggs det nu till på flera platser och det kommer ge en ökad produktionsyta om nästan 1 300 kvadratmeter inklusive lager. Investeringen görs av ägaren Swedish Match, som har valt att lägga en del av tillverkningen av egna varumärken på Gotland.
– Det är kul att det satsas. Jag hade jobbat här ett halvår när vi blev uppköpta. Då var jag orolig att det skulle läggas ner – men det blev precis tvärtom, säger Niklas Lindberg, en av två som ansvarar för logistiken i nybyggda lagret, och får medhåll:
– Det är kul att det händer här i Roma och att det nu satsas betyder mycket för landsbygden. Vi har till exempel Coop och Ica, pressbyrån, bibliotek, tandhygienist och två lunchrestauranger, säger Lars Hansson.
För en vecka sedan blev det klart att amerikanska jätten Philip Morris köper Swedish Match, och därmed blir ny huvudägare till fabriken i Roma.
– Vi ser en större marknad och större produktion. De har deklarerat att de vill satsa, och det är exakt vad Swedish Match sa när de köpte oss, säger Lars Hansson och berättar att Philip Morris har som mål att minska sin försäljning av cigaretter.
Utvecklingen ska styras mer mot tobaks- och nikotinfria produkter – exakt vad Gotlandssnus nischat sig mot och skaffat sig stor kompetens inom.
Om utvecklingen fortsätter med en ny stark ägare tror Anna Tasevski, HR-chef på fabriken i Roma, att det behöver anställas ytterligare.
– Generellt är kompetensen hög på Gotland, och många vill jobba här. För tre år sedan hade vi sex tjänster utlysta och fick då in 752 ansökningar, säger hon och berättar att hon läste allihop.
Efter sommaren nästa år tas de nya produktionslokalerna i bruk, med nya maskiner. Lars Hansson ser ljust på framtiden.
– Vi tillverkar miljontals dosor per år i dag och den här satsningen gör att vi kan dubbla den produktionen.