När Region Gotland via Energicentrum gick ut och sökte socknar som ville vara med på den klimatsmarta resan framåt blev gensvaret stort.
– Roma och Gothem blir pilotsocknar och i maj kommer vi att hålla workshops. Det är fler socknar och utvecklingsbolag som varit intresserade och det är jätteroligt, säger Emelie Waktel, trafikplanerare på Region Gotland, och berättar att fler socknar ska få chansen i oktober.
Tillsammans med energi- och klimatrådgivare Anna Bäckstäde är Emelie Waktel projektledare för något som kallas "Mobilitetspusslet".
– Det handlar om att få gotlänningar att resa på ett mer hållbart sätt, säger hon och berättar att projektet tillsammans med Campus Gotland Uppsala universitet ska ta fram en resvaneundersökning för de boende i pilotsocknarna.
År 2040 ska Gotland vara klimatneutralt och i arbetet mot det målet blir pilotsocknarna viktiga.
– Vilka resor går att byta ut? Kan man samåka i vissa av dem, eller ta fram en samåkningsapp? Vi har inte lösningarna – det är människorna på platsen som själv vet bäst vad de behöver, säger Emelie Waktel och menar att samverkan och delaktighet är två nyckelord i det fortsatta arbetet.
I Roma tas beskedet emot med glädje. Annelie Beijer Ylander i Roma intresseförening föreslog socknen till projektet.
– Att det blev vi och Gothem är jätteroligt. Det här är framtiden och vi måste tänka mer på miljön, säger hon och berättar om den workshop som planeras i maj:
– Det går ut på att hitta vad alla kan bidra med. Man behöver inte ändra hela sin livsstil. Vi har redan jättebra bussförbindelser, vi ska bara använda dem bättre. Man kan också börja samåka någon dag i veckan.
På fastlandet finns skyltar som markerar "samåkningsplats". En sådan menar Annelie Beijer Ylander skulle kunna finnas även i Roma, kanske också kontorsplatser för att alla inte ska behöva pendla in till Visby.
– 2040 låter långt bort, men det är väldigt snart. Vi har många företag i Roma och vi hoppas få med dem också i en workshop, även skolan – barn är väldigt duktiga på miljötänk.
Gotlandssnus är ett av företagen i Roma som vill vara med i pilotprojektet.
– Jag är jätteglad och ser positivt på det. Vi har redan i dag flera anställda som samåker till jobbet, säger vd Lars Hansson.
En stor parkeringsplats byggs just nu för de nästan 60 anställdas bilar. På gräsmattan intill har 560 solpaneler som räcker till fabrikens halva behov tagits i bruk.
– I dag har vi två laddstolpar som kan ladda fyra elbilar. Det finns väldigt långt gångna planer på att utöka solcellsparken, säger Lars Hansson och berättar att företaget vill bli ännu bättre på att producera sin egen el.
Målet är att bli fossilfria i alla led till år 2030. Fler laddstolpar tror Lars Hansson är ett sätt att attrahera nya anställda.
– För att få in bra och hungrig personal är hållbarhetsfrågorna jätteviktiga.
Även i Gothem ska en workshop hållas. Familjen Björk har monterat de sista solpanelerna på sitt hus. Målet är att byta ut en av bilarna till el. Redan i dag är olika former av samåkning en förutsättning.
– Buss till och från Gothem är fantastiskt dåligt. Jag kan komma in till jobbet i Visby till klockan 08, men hem finns ingen buss om jag vill jobba en full arbetsdag, säger Tobias Björk och berättar att läget är ännu värre för familjens tonårssöner som flera dagar i veckan har träning i Visby på kvällstid.