– Det var säkert en tre kilometer lång kö. Jag har bott här i många år men aldrig sett något liknande, säger Ronnie Lundin.
Orienteringstävlingen 3-dagars avslutning med återvändande deltagare och åskådare bidrog till den långa väntetiden. Enligt uppgift var det stundtals kö 5 kilometer från färjeläget. Eftersom Ronnie Lundin bor på Fårö kör han i förtursfilen som är reserverad för boende.
– I den var det bara tre bilar, men jag kände inte igen någon av de andra bilarna.
Förtidsfilen är ofta ett alternativ också för besökare, menar Ronnie Lundin som säger att vi midsommar var det längre kö i förtidsfilen.
Från att skolslutet till slutet av augusti är Fårösund trafikerat av två färjor istället för en. Men att för den skull går fortare på sommaren tycker inte Ronnie Lundin stämmer.
– Färjorna håller inte tiderna på samma sätt, de går när de går.
Jonas Werkelin som arbetar på Fåröfärjorna säger att tidtabellen spricker direkt under sommaren. Det är skytteltrafik som gäller, man fyller en färja och kör över och tömmer. Han säger att två timmars kö är normalt vid bra sommarväder.
Hur undviker man de värsta köerna?
– Det är som mest kö från Fårösund mellan klockan 10-13. Köerna tillbaka börjar nästan direkt efter, ungefär från klockan 15-19.30 är det som mest. Annars är det att läsa skyltar och följa våra trafikljus, säger Jonas Werkelin om hur en snabb övergång över sundet går till.