När Helagotland.se skrev om nyheten, kommenterade flera ilskna läsare flitigt artikeln. Vissa kritiserade saltningen på grund av att det skulle förstöra Gotlands natur och andra menade istället att saltet skulle orsaka rost på de Gotlandskörda bilarna. Någonting som innan ansetts som en kvalitetsstämpel då Gotlandskörda bilar inte rostar på samma sätt på grund av endast sandade vägar. Projektledare för drift och underhåll på trafikverket Ann-Louise Almgren, menar att det hela har blossat upp rejält utan någon egentlig anledning.
– Jag vill inte salta heller. Skrivelsen handlade bara om att vi hade tittat på alternativet på just hamnbacken, så ingenting är bestämt, säger hon.
Hon har full förståelse för kritiken då även hon ser en stolthet i de saltfria vägarna. Samtidigt finns det en riskfaktor i att fortsätta med bara sand.
– Jag är jättestolt över att vi har saltfria vägar på Gotland men samtidigt så förändras förutsättningarna. Om trafikmängden ökar och båtarna går tätare så har vi ett ansvar för framkomlighet och trafiksäkerhet så därför tittar vi också på alternativ, säger hon.
– Sen finns det andra möjligheter med att öka tätheten med plogandet och många andra grejer också. Tekniken gällande salt och sopsaltning har gått framåt och är inte alls som för 30 år sedan, därför blir man nyfiken på att titta på alternativet, säger Ann-Louise Almgren.