Diskussionen har länge kokat om hur man ska lösa situationen för de kryssningsgäster som tar sig i land till fots vid kryssningskajen i Visby. Region Gotland har sedan kajens invigning förra året en särskild gångväg anlagd och skyltad mot Visbys centrala delar som löper ovanför hamnen genom Palissaderna. Syftet med slingan är att undvika att gående stoppar upp biltrafik till och från färjorna i Visby hamn. Ett viktigt hjälpmedel är givetvis också den tillfälliga gångbron som gör att gående ska slippa vandra över den tungt trafikerade Färjeleden. Men en av grupperna som inte kan använda gångbron är rullstolsburna och familjer med barnvagn.
En av kritikerna som följt trafiksituationen vid kryssningskajen är Bosse Gottberg, mångårig busschaufför som nyligen gått i pension. Under förra säsongen körde han kryssningsturister till och från kajen. Han har påtalat problemen för Region Gotland, men anser inte att han fått något vidare gehör.
– Det största problemet är att personer med rullstol eller rollator inte kan ta sig över Färjeleden trafiksäkert. Jag har sett folk med kryckor som måste springa över vägen och vinka till tung trafik att stanna. Det är för jäkligt att det får gå till på det viset, säger Bosse Gottberg när GT träffar honom vid hamnen.
Både i år och förra året har han fotograferat situationer i anslutning till kryssningskajen som visar kryssningsbesökare som springer tvärs över Färjeleden istället för att använda den tillfälliga gångbron.
– Bilderna talar sitt tydliga språk. Det är folk som vinkar åt bilar och långtradare att stanna så att de kommer över vägen. Jag undrar vad Trafikverket skulle säga om de fick se de här bilderna, för särskilt trafiksäkert är det inte. Frågan är inte om det händer en olycka, utan när, säger Bosse Gottberg.
Förutom situationen vid gångbron anser han inte att gångvägen mot centrala Visby är en särskilt hållbar lösning. Vid ankomsten följer besökarna skyltarna, men på tillbakavägen blir det problem.
– De flesta går ju rätt väg när de ska upp till stan, åtminstone de som kan ta sig över bron. Men när de är borta vid inre hamnen och ska tillbaka på eftermiddagen ser de ju kanske sin båt på långt håll, och tar då så klart den rakaste vägen tillbaka.
På den västra sidan av Färjeleden sitter det skyltar om att gångtrafik är förbjuden för att inte hindra trafik som ska hämta och lämna passagerare vid hamnterminalen.
– Men när man går där i sin egen värld och är på väg tillbaka till båten, inte fan tänker man på den där lilla förbudsskylten då, säger Bosse Gottberg.
Patric Ramberg är chef för teknikförvaltningen och den som äger frågan om den tillfälliga gångbron och gångvägen. Han håller med om att dagens situation knappast är optimal.
– Framför allt när folk går tillbaka så blir det ju problem. Vi tittar själva på vad vi ska göra, och har också lyft frågan med Trafikverket. Vi är medvetna om att folk väljer att korsa Färjeleden istället för att använda gångbron.
Patric Ramberg har sett Bosse Gottbergs bilder.
– Det ser inte roligt ut alls. Säkerheten behöver komma främst.
För att slippa folk som springer över gatan erbjuder Region Gotland vid varje kryssningsanlöp en taxiservice som kan hämta rullstolsburna och andra som inte kan gå i trappor över gångbron. Så ingen ska alltså egentligen behöva springa över vägen. Men den servicen är det få som känner till och den har därför nyttjats i väldigt liten utsträckning.
– Kommunikationen har inte funkat så bra där jämt, säger Patric Ramberg.
Förslag har funnits att tvinga alla ankommande passagerare till skyttelbussar som kör dem till centrala Visby, men det är svårt att genomföra vid större anlöp med tusentals passagerare, menar Patric Ramberg.
Han menar att regionens största utmaning är att folk just nu promenerar fritt längs Färjeleden på sin väg tillbaka mot fartygen.
– Både du och jag hade förmodligen också tagit den vägen, det är mänskligt. För mig är ingenting omöjligt, och för att lösa problemet där är frågan bara vad vi ska göra och vad det får kosta. Det är just det arbetet vi är inne i och ser över nu, säger Patric Ramberg.