Få klagar på hur Samres sköter sig

Färdtjänsten är en del av kollektivtrafiken och man får vara beredd på att inte alltid kunna åka när man vill.

Anita Carlsson, chef för kollektivtrafiken.

Anita Carlsson, chef för kollektivtrafiken.

Foto: Lillebi Eriksson/helagotland.se

SAMRESKRITIK (GT)2016-11-19 05:15

Det säger Anita Carlsson, chef för kollektivtrafiken i Region Gotland.

– Det ska förstås vara inom rimlighetens gräns. Vi får ungefär 30 synpunkter från kunder varje månad. Det är en väldigt liten procent med tanke på att det görs cirka 7 000 resor per månad. Samres följer också det regelverk som regionen satt upp och min uppfattning är att det i de allra flesta fall fungerar väldigt bra, säger hon.

Regionen lyssnar på slumpmässigt utvalda samtal till Samres för att kontrollera hur det fungerar. Anita Carlsson har inte upplevt några problem med språket.

– Men naturligtvis kan det hända att någon uppfattar det annorlunda.

Samres har anlitats av regionen sedan 2005. En ny upphandling 2015 resulterade i ett tvåårigt avtal med Samres.

– Då skärpte vi språkkraven och vi har upphandlat fyra lokala åkare som utför resorna, så det är ytterst sällan en chaufför inte hittar. Det finns nio rullstolsbussar och tolv personbilar men om vi ser att det är många som reser en viss dag eller tid så kan ytterligare bilar sättas in, berättar Anita Carlsson.

Hon uppmanar den som är missnöjd att via mejl eller telefon kontakta regionens kundtjänst.

– Det är viktigt att vi får veta. Och att vi får så detaljerade uppgifter som möjligt så att vi kan gå till botten med det som inte fungerat, så att det inte behöver hända igen.

För två år sedan utredde regionen bokning i egen regi.

– Det visade sig att det skulle bli dyrare, och ge sämre tillgänglighet, så de planerna finns inte längre, säger Anita Carlsson.

Samres avtal löper fram till september 2017 men kan förlängas ett år i taget, tre gånger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om