"Samres gör mitt resande orimligt"

Hur mycket ska en person som har färdtjänst behöva stå ut med? Det undrar Ulrika Nilsson Qvarnstedt i Hejde.

Att behöva åka hemifrån klockan sex på morgonen när jag ska vara på ett möte i Visby klockan nio är inte rimligt, tycker Ulrika Nilsson Qvarnstedt som är kritisk till Samres.

Att behöva åka hemifrån klockan sex på morgonen när jag ska vara på ett möte i Visby klockan nio är inte rimligt, tycker Ulrika Nilsson Qvarnstedt som är kritisk till Samres.

Foto: Ewa Israelson

SAMRESKRITIK (GT)2016-11-19 05:15

Hon är starkt kritisk till hur Samres sköter sitt uppdrag.

– Jag jobbar, har barn och ett liv som jag måste få ihop. Men det känns som om man inte ska ha det när man har en funktionsnedsättning och behöver färdtjänst, säger hon.

Ulrika har ett medfött syndrom som påverkar leder och muskler. Det har de senaste åren påverkat hennes rörlighet så pass mycket att hon nu oftast tar sig fram med hjälp av en elscooter. För att få med den när hon ska till jobbet eller någon annanstans behöver hon färdtjänst med rullstolsbuss.

– De fasta resor som jag gör till mitt halvtidsjobb i Visby fungerar hyggligt, även om det ibland tar alldeles för lång tid innan jag kommer hem på kvällen. Men ska jag göra något annat, ändra mina arbetstider eller som nu senast gå på teater så fungerar det inte alls, säger hon.

Resan till teatern bokade hon ett och ett halvt dygn i förväg.

– Jag beräknade vara klar för hemfärd vid 21.30, men det var omöjligt. Jag kunde få åka tidigare, alltså innan föreställningen var slut, eller vänta i en och en halv timme, till klockan 23.00. Det kändes som ett hån. Dessutom blev jag väldigt drygt bemött under samtalen med Samres, berättar Ulrika.

Eller när hon skulle på ett möte på regionen och tvingades åka hemifrån klockan sex på morgonen fast hon inte behövde vara där förrän klockan nio.

– Reglerna för samåkning säger att min resa ska ta max en timme, 35 minuter restid plus 50 procent och lite marginal för av- och påstigning. Att åka hemifrån tre timmar i förväg och sitta utomhus och vänta innan stället man ska till öppnar kan inte vara rimligt.

Många gotländska bokningar tas emot i Senegal.

– Känner de till att vi har vinter och kallt i Sverige? .

Ulrika Nilsson Qvarnstedt betonar att hennes kritik inte riktar sig mot chaufförerna, de är fantastiska tycker hon.

Ibland måste hon samresa med personer som ska åt ett annat håll.

– Jag har fått åka till Buttle på väg hem, vilket känns helt fel.

Rutterna läggs också upp så av Samres att chaufförerna ibland får köra fram och tillbaka och snurra runt i stan i onödan.

– Växeln för bokning av resor borde finnas här, där lokalkännedomen finns. Dessutom undrar jag ibland om de verkligen förstår vad jag säger.

Hon ser fram emot den handikappanpassade bil hon snart får. Då kan hon själv bestämma när hon ska åka.

– Men jag tänker på alla andra som tvingas finna sig i att det är så besvärligt, säger hon.

LÄS MER: Få klagar på hur Samres sköter sig

Samres

Samres är ett företag som specialiserat sig på att organisera så kallad anropsstyrd samhällstrafik, främst färdtjänst och sjukresor. Bland kunderna finns bland andra 120 kommuner och åtta landsting.

De gotländska beställningarna tas emot i Skövde i Sverige, i Senegal och Estland.

Sedan 2005 är Region Gotland kund hos Samres. Kritiken från resenärer och även chaufförer har varit och är hård, bland annat kring dålig språkförståelse och långa väntetider. När avtalet förnyades våren 2015 ställdes hårdare krav på språkkompetens.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om