Datumet inte det viktigaste i hjulruschen

Det är hjulrusch i däckverkstaden, men ta det lugnt med datumet. ”Viktigare är att sätta säkerheten främst”, säger Tomas Åström på Åströms däck i Sanda.

Tomas Åström har arbetat med däck i familjeföretaget i snart 20 år. Roligast med jobbet är mötet med kunderna och att hjälpa dem med deras problem, säger han.

Tomas Åström har arbetat med däck i familjeföretaget i snart 20 år. Roligast med jobbet är mötet med kunderna och att hjälpa dem med deras problem, säger han.

Foto: Magnus Ihreskog

Sanda2023-04-08 12:45

Till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag. Senast 15 april ska sommardäcken vara på. Så står det i skriften. Men den sanningen har verkligen sin modifikation.

För, som Åström säger:

– Vinterväglag råder om det är snö, is eller modd på någon del av vägbanan. På Gotland är det dessutom vanligt med svart-is, så ta det lugnt.

Ingen hets, alltså, menar du?

– Precis, datumet är inget att stirra sig blind på. Det är en dialog vi har även med polisen, viktigast är att köra säkert. Är det fortfarande isiga morgnar, behåll vinterdäcken på. Det är först framme i maj polisen börjar ha synpunkter.

Detta bekräftar även polisen på Gotland. 

undefined
Tomas Åström har arbetat med däck i familjeföretaget i snart 20 år. Roligast med jobbet är mötet med kunderna och att hjälpa dem med deras problem, säger han.

Tomas Åström har arbetat i däckbranschen sedan 2004, för elva år sedan tog han över firman efter sin far. Här fixas sulor till allt från gräsklippare till betongdumpers men allra mest personbilar.

Just nu är trycket högt, telefonen ringer i ett.

– Det är vår värsta tid. Inom två veckor vill alla skifta däck. I år kom snön och ställde till det och mitt i detta ligger påsken, som han säger.

Det innebär att Tomas och hans mannar i praktiken har åtta dagar på sig att hjälpa sina kunder, likadant på de flesta håll i riket. 

Utom i norr, där råder ännu utan tvekan vinterväglag.

– Och ska man åka till fjällvärlden får man förstås behålla vinterdäcken av den anledningen, säger Tomas Åström.

undefined
Rätt mönsterdjup, lufttryck och hjulinställning är bästa sättet att få däcken att hålla längre.

Han vet det mesta, alltså, och har även sett det mesta i däckväg.

Vilka är de vanligaste felen folk gör?

– Man kör med för lågt lufttryck. Då slits däcken fortare och gör att bilen drar mer bränsle. Många kör också med fel hjulinställning, det får samma effekt som för lite luft. Det slits och kostar pengar.

Många byter däck hemma på egen hand, finns det något fara med det?

– Ovana ögon kanske inte ser sprickbildning eller dåliga mönsterdjup. Risken är också att bultarna dras åt alldeles för hårt, vilket inte heller är bra. Det kan vara idé att åka och visa upp bilen ibland.

undefined
Tomas Åström och hans mannar har bråda dagar i hjuletid.

Hur står det generellt till med statusen på gotlänningarnas däck?

– Sedan däckbranschen började med däckrazziorna tillsammans med polisen har det definitivt blivit bättre. Det känns verkligen som folk har säkerheten i fokus.

I formel 1 byter de fyra hjul på en och en halv sekund. Fixar du det?

– Nej, fullt så snabba är vi inte. Men i höstas när snön kom plötsligt klarade vi i snitt hundra bilar om dagen, det är rätt bra, det också.

undefined
I formel 1 byts fyra däck på en och en halöv sekund. Till det krävs 20 personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!