Genom sin nya kampanj hoppas socialförvaltningen locka 600 nya sommarvikarier till omsorgsjobb. Målgruppen för kampanjen är personer i åldrarna 17-25.
– Vi har valt att annonsera främst genom sociala medier, men kommer även att synas på Wisbygymnaiset och Gotlandsfärjorna, vilket redan har gett ett bra resultat. Filmen vi publicerade på Facebook i söndags är redan uppe i 300 delningar och har nått ut till 40 000 personer, säger Thomas Zielinski, kommunikatör för Region Gotland.
Kampanjen tycks redan ha gett resultat. Sedan i söndags har 20 ansökningar kommit in och framöver hoppas man kalla mellan 800 och 900 personer till arbetsintervju.
– Självklart är det en stor utmaning för oss att rekrytera i så stor skala, men det är någonting som vi jobbar med dagligen. Behovet för personal inom omsorgsområdet ökar ständigt och det är en ständigt pågående rekryteringsprocess, säger HR-chefen Therese Bendelin.
I och med den stora bristen på personal inom yrket finns det också goda möjligheter för de framtida sommarvikarierna till vidare anställning.
– Tanken med detta är att vi ska hitta folk som kan stanna. Ett sommarvikariat är en bra väg in, säger hon.
Thomas Zielinski fyller i.
– Om inte så är det en bra merit för ungdomar. Självklart kan du sommarjobba i en glasskiosk, men personligen tror jag att det här ser bättre ut på Cv:t. Det visar att man är bra med människor och ansvarstagande.
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.