Ny kampanjfilm ska locka 600 sommarvikarier

Bristen på personal inom omsorgen är stor. Med sin nya kampanjfilm vill regionen locka 600 nya sommarjobbare.

"Inget vanligt jobb. Men kanske ett jobb för dig?" lyder socialförvaltningens slogan till årets sommarkampanj.

"Inget vanligt jobb. Men kanske ett jobb för dig?" lyder socialförvaltningens slogan till årets sommarkampanj.

Foto: Region Gotland

Se nya filmen2016-12-21 14:00

Genom sin nya kampanj hoppas socialförvaltningen locka 600 nya sommarvikarier till omsorgsjobb. Målgruppen för kampanjen är personer i åldrarna 17-25.

– Vi har valt att annonsera främst genom sociala medier, men kommer även att synas på Wisbygymnaiset och Gotlandsfärjorna, vilket redan har gett ett bra resultat. Filmen vi publicerade på Facebook i söndags är redan uppe i 300 delningar och har nått ut till 40 000 personer, säger Thomas Zielinski, kommunikatör för Region Gotland.

Kampanjen tycks redan ha gett resultat. Sedan i söndags har 20 ansökningar kommit in och framöver hoppas man kalla mellan 800 och 900 personer till arbetsintervju.

– Självklart är det en stor utmaning för oss att rekrytera i så stor skala, men det är någonting som vi jobbar med dagligen. Behovet för personal inom omsorgsområdet ökar ständigt och det är en ständigt pågående rekryteringsprocess, säger HR-chefen Therese Bendelin.

I och med den stora bristen på personal inom yrket finns det också goda möjligheter för de framtida sommarvikarierna till vidare anställning.

– Tanken med detta är att vi ska hitta folk som kan stanna. Ett sommarvikariat är en bra väg in, säger hon.

Thomas Zielinski fyller i.

– Om inte så är det en bra merit för ungdomar. Självklart kan du sommarjobba i en glasskiosk, men personligen tror jag att det här ser bättre ut på Cv:t. Det visar att man är bra med människor och ansvarstagande.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!