Sedan 2008 lanseras varje år en världsarvsprodukt i samband med Visbydagen och Kulturnatten, den gången var det en sorts te.
Den här gången är det guldsmeden Annika Gustavsson Nyberg som fått äran att utforma den lilla produkt som till dels ska finansiera det som Visbydagen är till för: att åskådliggöra det gotländska världsarvet.
Redan i oktober förra året fick Annika Gustavsson Nyberg frågan av arrangörsgruppen, men Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum, i spetsen.
Hon var inte sen att nappa och har dessutom självmant valt att skänka 50 kronor för varje sålt smycke till Frälsningsarméns verksamhet:
– Jag har länge velat göra ett smycke med Visby som silhuett. Smycket är tillverkat i olika lager, precis som när man ser staden från havet, säger hon.
Armbandet, som finns i två varianter, kommer att säljas i Annika Gustavsson Nyberg butik på S:t Hansgatan.
Tidigare år har följande produkter lanserats: världsarvsteet, världsarvsringen, världsarvskakan, världsarvsmuggen, salmbärsglass, knäckebröd, krydda, världsarvstavlan, världsarvsrosen och fjolårets världsarvslykta.
Magnus Olsson är förväntansfull inför lördagen, aldrig tidigare har det funnits så många programpunkter under Visbydagen och kulturnatten säger han:
– Under dagen har vi 66 punkter listade, extra roligt att såväl museet som DBW arrangerar vandringar i miljöer där människor normalt inte har tillträde, som till privata trädgårdar.