Det saknas 800 sjömän de kommande fem åren, enligt en ny rapport från Transportföretagen. Redan idag uppger var fjärde rederi att de haft svårt att hitta personal.
– Under de kommande åren ser vi att söktrycket minskar på både sjöfartsprogrammet och på sjöbefälsutbildningen, säger Christer Bruzelius.
Det i kombination med att många i den befintliga personalen närmar sig pension gör att rekryteringen kan bli ett stort problem framöver.
– Det är en av de största utmaningarna vi har just nu.
En viktig faktor är utbildning. På Gotland utbildas sjömän på sjöfartsprogrammet på Wisbygymnasiet, som har haft problem med få sökande. I år glömde regionen dessutom bort att registrera utbildningen för nationellt intag.
– Jag har jobbat ganska många år med det här och har aldrig varit med att det har glömts bort tidigare, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
I år var det dock inte bara utbildningen på Gotland som missade att registrera nationellt intag. Tre av sju sjöfartsprogram gjorde samma misstag. Under hösten har dock Transsportföretagen tagit frågan till regeringen för att få dispens från tidsgränsen.
– Till vår glädje fick vi ett positivt besked, konstaterar Caj Luoma.
Rapporten visar att bara fyra procent av de anställda är kvinnor. Att få fler kvinnor att söka utbildningarna skulle kunna vara ett sätt att säkra tillgången på arbetskraft.
– Det är en väldigt outnyttjad resurs. Det är ju halva befolkningen, säger Christer Bruzelius.
Att den lilla andelen kvinnor kan göra att det blir en grabbig miljö tror han att man kan avhjälpa genom att få in fler kvinnor.
– Det är något vi jobbat på i många år. Alla arbetsplatser mår jättebra av en blandning, och jag tror att grabbigheten försvinner då.
För Destination Gotlands del är personaltillgången för lågsäsongen är löst. Men sommarpersonal ska fortfarande rekryteras, och då har DG dubbelt så många anställda som under resten av året.
– Vi har märkt att konkurrensen om sommarpersonalen har ökat kraftigt, säger Christer Bruzelius.
I ett mardrömsscenario skulle personalbrist kunna påverka driften, vilket för en ö som Gotland skulle vara förödande. Christer Bruzelius:
– Utan personal stannar fartygen, och det får inte ske.