Kronofogden inspekterad

Justitiekanslern har inspekterat kronofogdemyndighetens Visbykontor. ”Kompetent och rättssäkert” sammanfattas intrycket, men rutinerna för delgivning behöver förbättras, sägs i rapporten.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Skulder2017-12-28 06:30

Kronofogdens enhet för betalningsförelägganden har närmare 40 anställda vid kontoret i Visby. Personalen hanterar stora mängder ansökningar om betalningsförelägganden och handräckningar, bland annat för Stockholmsområdet. 2016 uppgick antalet ärenden till över 280 000. Under sin inspektion i slutet av november granskade JK:s inspektörer 400 mål. Överlag får Visbykontoret bra omdömen. ”Snabbt och omsorgsfullt”, sägs till exempel om arbetet med särskilda handräckningar.

På en punkt vill dock JK se en förbättring. Det gäller rutinerna för delgivning. Enligt kronofogdens mål ska ingen som begärt hjälp med att få skulder betalda behöva vänta mer än 68 dagar. Om det målet ska nås ”måste delgivningsförfarandet fungera bättre”, sägs i inspektionsmeddelandet.

– I de allra flesta fallen klarar vi målet, kommenterar Andrea Gleerup, som är chef för hela enheten betalningsföreläggande och stationerad i Gävle.

– Vårt medianvärde är 57 dagar, tillägger hon.

Hennes enhet och delgivningsenheten har olika datasystem, anger hon som en förklaring till bristerna JK pekat på.

– Nästa år får vi ett nytt system som förbättrar situationen. Då bevakas ärendena på ett annat sätt och det faller ut nya arbetsuppgifter när olika tider på ett ärende går ut.

I tre av de 400 granskade fallen har JK detaljkritik, men inte av allvarlig art. Det gäller bland annat ett ärende som var återkallat, men där det ändå skickades ut en begäran om yttrande från den som riskerade att avhysas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om