Under sommaren har gotlänningar och turister inte bara kunnat köpa Arlas mjölk i butikerna, utan även kunnat välja Stafva Mejeri och Gotlands Gårdsmejeris mjölk.
När det inför sommaren stod klart att två lokala mjölkproducenter skulle börja sälja sin mjölk på ön valde Arla att förändra utseendet på sin förpackning med tydlig gotländsk koppling. Men det knepet tycks inte ha gett något större resultat för mjölkjätten.
– Det är klart att vi märkt att det finns en konkurrens. Man dricker inte mer mjölk för att det blir fler leverantörer utan folk dricker fortfarande lika mycket, men nu måste vi dela på kakan, säger Magnus Dahlblom, mejerichef för Visby mejeri.
Så försäljningen har gått sämre än tidigare?
– Vi ser en tendens av att vi har två konkurrenter på ön.
För Stafva Mejeri och Gotlands Gårdsmejeri finns ingen tidigare statistik att jämföra med, men de båda mejerierna är nöjda med sin första sommar.
– Vi har klarat av att leverera det vi fått beställt, men det har varit med stora svårigheter. Det hade varit lugnare om vi startat produktionen i vintras. Jag tror inte det går att göra det krångligare än vi har gjort det, säger Stafva Mejeris vd Patrik von Corswant.
– Det har rullat på jättebra. Vi har gjort det vi klarat av. Inkörning av personal och utrustning har tagit sin tid så jag tycker vi har hållit en bra nivå. Vi valde att inte gå ut i alla butiker, utan har börjat försiktigt på Sudret och i Roma samt några butiker i stan, säger Stig Göransson, vd för Gotlands Gårdsmejeri i Stånga.
De två lokala mejerierna har dock väldigt olika tankar på framtiden.
– Vi håller på och plockar in fler butiker. Nu har vi börjat sälja vår mjölk i Klinte så vi bygger upp det sakta. Vi kommer också göra yoghurt och crème fraiche framöver. Men man ska lära sig krypa innan man kan gå. Det viktigaste är att vi håller hög kvalité, säger Stig Göransson.
Stafva Mejeri, som har en större produktion, har större framtidsplaner.
– Vi vill ha försäljning i Stockholm och Mälardalen. Jag skulle behöva fyra veckor semester men det är bara att gasa på. Ingen tycker ju att det här är bra egentligen, säger Patrik von Corswant.
Känner du dig motarbetad?
– Ja.
Av vem då?
– Banken bland annat. Och nu håller Arla på och ifrågasätter det vi gör och försöker göra livet surt för oss. Vi lever i en värld där företag stämmer sig till framgång. Vi ville göra en ”Blå Gotland” ost, men det kan vi inte för det är skyddat av Arla fram till 2017, trots att de inte tillverkar någon sån ost, säger Patrik von Corswant.
Stafva tror att en försäljning på fastlandet kan bli aktuell om cirka sex månader.
– Det blir spännande framöver. Först måste vi ut på marknaden och bygga upp en tillit. Sedan kanske vi kan börja skruva upp priset lite, vi måste ju få betalt.
Är inte verksamheten lönsam?
– Nej det är den inte.
Enligt flera mjölkbönder från Gotland har det gått rykten om att också Arla ska börja sälja sin Gotlandsmjölk i Stockholmstrakten. Men det är något som Arlas marknadschef Sten Schwalbe förnekar.
– Vi tittar alltid på alternativ för att öka vår försäljning, men det här är inget som det tagits beslut på, säger Sten Schwalbe.
Stafva tänker expandera till fastlandet, ändrar det något?
– Nej så är det inte utan vi tittar främst på vad konsumenterna önskar och ser om det kan bli bättre. Vi tittar inte på vad konkurrenterna gör.