När flyttbilen kom och hyresgästen i början av augusti skulle flytta in i lägenheten möttes denna av en lukt av urin. I hallen, och framför allt i vardagsrummet, i Gotlandshems lägenhet i Slite var doften påtaglig.
- Det är förfärligt. Jag hade längtat efter att flytta in så mycket. Det här skulle ju bli mitt hem, säger hyresgästen.
Första dagen fick hyresgästen allergiska besvär och måste uppsöka vård.
Sedan tillträdesdagen har lägenheten stått tom.
Protokoll
Enligt besiktningsprotokollet från Gotlandshem var bostaden felfri och inga anmärkningar finns.
- Jag kände att de inte vill ha mig som hyresgäst. Man känner sig själv som ohyra, säger hyresgästen som inte är nöjd med bemötandet från bostadsbolaget.
Hyresgästen kontaktade miljö- och hälsoskyddskontoret som för några veckor sedan inspekterade lägenheten.
- Vi kände en tydlig lukt av urin i lägenheten, säger inspektören Johan Frendin.
Urindoft
Urindoften var mest påtaglig i vardagsrummet, men kändes även i hallen, enligt inspektionsprotokollet. Inspektören konstaterade också att luftintaget i vardagsrummet satts igen med tyg.
Miljö- och hälsoskyddskontoret kom fram till att hela golvet i vardagsrummet måste bytas ut.
Att en lägenhet luktar urin när en ny hyresgäst flyttar in, trots att den besiktigats av Gotlandshem, förklarar Lisbeth Ek, avdelningschef på Gotlandshem, med att inspektionerna görs medan den tidigare hyresgästen ännu bor kvar.
- Vi har 70-80 omflyttningar i månaden och alla ska vara besiktigade klockan 12 inflyttningsdagen, säger hon.
Lisbeth Ek känner till ärendet men menar att hyresgästen från dag ett har erbjudits hjälp.
Kontraktskrav
Problemet är att för att få golvet utbytt måste hyresgästen skriva på ett kontrakt att inte rikta krav på Gotlandshem längre fram.
- Det här är en rutin vi har. Vi vill få ett avslut, säger Lisbeth Ek.
Hyresgästen i Slite är tveksam att skriva på och har nu tagit hjälp av Hyresgästföreningen. Där menar ombudsman Lars Arvidsson att det låter mycket märkligt med sådana avtal.
- Man bör tänka sig för vad det innebär att skriva på ett sådant, säger han och menar att problemet istället borde åtgärdas direkt.
Lukt från katt eller rökning har, enligt Hyresgästföreningen, blivit ett problem oftast hos privata hyresvärdar.
- Som hyresgäst har man också ett ansvar. Krav kan ställas på hyresgästen och en sanering av en hel lägenhet med många katter kan bli kostsam, säger Lars Arvidsson.