Problem på Cementa - "Det är ett jättehaveri"

Cementa drabbades i slutet av oktober av ett stort haveri i transporten mellan ugnarna och platsen där cementen görs i ordning. "Det är vår huvudpulsåder", säger Fred Grönwall, fabrikschef.

Cementa har under den senaste tiden haft stora problem med sin produktion.

Cementa har under den senaste tiden haft stora problem med sin produktion.

Foto: Malin Stenström/Arkiv

Slite2019-11-14 15:10

Tidigt på morgonen den 28 oktober drabbades Cementa av stora problem med sin huvudtransportör som går mellan fabrikens ugnar och platsen där cementen slutligen tas om hand. 

– Det är en bandgång, med en bro och som har ett tak över sig som gått sönder. Själva strukturen gav vika och hela transporten föll ner en meter och blev hängande i ett av fundamenten. Där har vi bland annat kablage och tryckluft som gick sönder, det var omöjligt för oss att ha den i drift. Den höll på att kollapsa, det blev ett jättehaveri för oss. Det är vår hvuudpulsåder, säger fabrikschefen Fred Grönwall. 

Skadades någon i samband med haveriet? 

– Nej, som tur var det ingen som skadades. Det är en autonom huvudtransportör, men ibland kan vi vara uppe och gå i den. Så nu när tryckluften gick sönder, då hade det kunnat gå mycket illa om någon hade varit där, säger han. 

Cementa tillverkar cirka 80 procent av den cement som används i Sverige. I inledningen kunde de enbart producera 50 procent av normal produktion – men har under de första veckorna kunnat producera 60 procent av det normala. 

Under torsdagen kommer fabriken vara uppe i 80 procent av sin kapacitet.

– Det här får effekt för hela Sveriges byggindustri och för samhällsbyggande i landet är det väldigt kännbart. Det är tiotusentals ton cement som vi har tappat, säger han.

I samband med reparationsarbetet har de tagit hit Sveriges största hydrauliska lyftkran och den största kran som finns på Gotland. 

– Vi har fått säkra hela området och tagit hit en väldigt stor lyftkran för att klara av arbetet. Strukturen är i position igen och vi ska nu reparera skadan som finns, säger Fred Grönwall. 

Han säger att den ordinarie transportvägen kommer att vara tillbaka den 27 november och då ska fabriken kunna nå full kapacitet.

– Det här är en transport som är helt avgörande för fabrikens produktion. Vi har under tiden som sagt tappat en del produktion och fått skapa tillfälliga transportlösningar för att hålla fabriken i drift, säger Fred Grönwall. 

Hur mycket pengar har ni tappat på det här? 

– Jag vill inte uttala mig om hur mycket pengar det är. Men det är ett stort tapp för byggindustrin och vi har fått importera en hel del cement. Det här får effekter för alla i och med att vi har ett så starkt drag inom byggsektorn, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!