Svajigt väder gav "rekordsommar" för Visbybutiker

Framgångsreceptet för årets sommarförsäljning har varit kombinationen av svajigt väder och en yngre generation av kryssningspassagerare. "Jag har svårt att tro att det här inte är en rekordsommar", säger Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum.

Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum, menar att den yngre generationen som kommit med kryssningar i år har påverkat försäljningen positivt.

Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum, menar att den yngre generationen som kommit med kryssningar i år har påverkat försäljningen positivt.

Foto: Petra Jonsson

SOMMARSHOPPING2019-08-13 06:11

Sommarens mest hektiska turistveckor har nu nått sitt slut och tempot på ön börjar sakta ner, särskilt för butiks- och restaurangverksamheterna.

– Jag kan konstatera att det överlag har varit en bra sommar, men uteserveringar som är beroende av bra väder kan inte konkurrera med fjolåret. I regel brukar det vara vecka 31 som går bäst rent försäljningsmässigt, men årets medeltidsvecka var extremt välbesökt och har också gått riktigt bra, säger Magnus Olsson.

Han tror att det mer normala sommarvädret och kryssningarna har gjort att försäljningen gått bra för många på Gotland.

– I år har det varit många yngre målgrupper som kommit med de stora kryssarna vilket verkligen har påverkat försäljningen positivt. Jag har svårt att tro att det här inte är en rekordsommar, säger Magnus Olsson.

Någon som märkt att den yngre generationens kryssare har satt positiva spår på försäljningen är Charlotte Österholm, delägare i butiken Systrarna Malmgrens.

– Däremot tror jag att vi måste jobba på att marknadsföra Gotland som en bra shoppingdestination, säger Charlotte Österholm.

Den intilliggande butiken Picco ägs av Ann Konradsson, som berättar att de också haft en bra sommar.

– Svenska kronan är väldigt låg just nu vilket är positivt för försäljningen och ger en dubbel effekt. Turisterna har råd att stanna längre och köpa mer, och jag tror att svenskarna stannar hemma i större utsträckning, säger Ann Konradsson.

Roland Salemark som äger bokhandeln Wessman & Pettersson vittnar också om att sommarveckorna gått bra.

– I jämförelse med förra sommaren har vi absolut gått plus. Jag tycker att det märks tydligt att det är mer folk på hela Adelsgatan, säger Roland Salemark.

Bokhandlaren menar också att vädret är en stark faktor till hur försäljningen går i Visby.

– När det är en mulen morgon, då kan man nästan vara säker på att det blir en bra dag. Är det bra väder så vill folk hellre åka till stranden. Förra sommarens värmebölja gjorde att det var få som ens orkade ta sig ut på stan, säger han.

Väderfaktorn är något som också Chris Bastholm som är försäljare på butiken Mojo tror har påverkat försäljningen positivt.

– Det har gjort att fler människor rör sig på Adelsgatan vilket har varit väldigt positivt för oss. Försäljningen den här sommaren har absolut varit bättre än förra, säger Chris Bastholm på Mojo.

Människorna som passerat på Adelsgatan verkar enligt Anja Smittsarve, butikschef på Åhléns, också ha hittat till butikerna vid Östercentrum.

– Vi har märkt att många fler som kommit med kryssningarna har hittat upp hit i år. Det känns också som att fler svenskar har tagit semester i Sverige och på Gotland till följd av att fler vill skippa flyget, säger hon.

Någon som det inte gått riktigt lika bra för är H10 Bar & Café, vilket bekräftar Magnus Olssons tes om öns uteserveringar.

– Det är absolut inte någon större skillnad, men min uppfattning är att förra sommaren gick lite bättre än vad den här gjort, säger Johanna Bertholdsson, driftchef vid caféet.

Hon fortsätter:

– Solen når inte alltid vår uteservering. I och med att den här sommaren bjudit på betydligt mindre av den varan så tror jag att många tar tillfället till varje solchans de får, då är exempelvis Stora torget ett säkrare kort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!