Vd:n om spelreklamen: "Inte bra"

Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel, riktar i intervju med Helagotland.se kritik mot spelbolagens massiva och aggressiva spelreklam. "Varit för omfattande och alldeles för aggressiv."

Foto: Simon Nilsson

SPELBOLAGENS REKLAM2019-04-27 12:05

Vid årsskiftet förändrades den svenska spelmarknaden i grunden. Licenssystemet skapade helt nya förutsättningar för spelbolagen, vars reklam i mer eller mindre samtliga mediekanaler under första månader nått oanade volymhöjder.

Patrik Hofbauer är koncernchef och vd på Svenska Spel. Han menar att det finns problematik med den spelreklam som följt i spåren av den nya spelmarknaden.

– Personligen kan jag tycka reklamen hos många spelbolag varit för omfattande och alldeles för aggressiv. Det tycker jag är tråkigt, säger han i intervju med Helagotland.se.

Problemet med spelreklamen menar han är dess innehåll.

– Det har varit alldeles för mycket bonusar, snabba återbetalningar och freespins. Jag tycker inte det har varit någon bra reklam.

Dålig och aggressiv spelreklam säger du. Har ni också varit det?

– Jag tycker inte att vi har varit för aggressiva. Vi riskklassificerar vår reklam, vi har inte erbjudit någon bonus på vårt nätkasino. Jag tycker att vi hanterar det på ett omtänksamt sätt ur det perspektivet.

Vad tror du är förklaringen till den aggressiva reklamen?

– För att alla jagar kunder och en större kundbas.

Samtidigt påpekar Patrik Hofbauer:

– Det höga reklamtrycket efter omregleringen kan därför inte vara en överraskning för någon.

Patrik Hofbauer tycker att Svenska Spel ”köper förhållandevis lite reklam” sett till bolagets storlek.

– Vi är den tredje största reklamköparen i branschen. Men de andra lägger väldigt mycket. Så sett till vår storlek tycker jag att vi är måttfulla i mängden reklam, säger han.

Skulle ni egentligen behöva synas så pass mycket som ni gör, med tanke på hur välkänt ert varumärke är?

– Absolut. Vi har starka varumärken, men det måste hela tiden också underhållas.

Vad tänker du när du hör om spelmissbruk?

– Varje person som hamnar där är ett misslyckande. Vi måste kunna hantera det. Därför måste vi hela tiden titta på hur vi erbjuder spelen, hur utför vi spelen och hur utformar vi reklam och marknadsföring. Det ansvaret är branschgemensamt, säger Patrik Hofbauer och fortsätter:

– Folks syn på branschen har påverkats negativt på grund av spelreklamen. Och det är inte en hållbar bransch över tid då. Där måste vi ta ansvar, det gäller alla spelbolag. Alla måste ta ansvar på ett sätt som vi på Svenska Spel gör.

På vilka sätt tar ni ansvar menar du?

– Genom utformning och hur vi gör vår marknadsföring exempelvis.

och det gör inte de andra bolagen?

– Det är blandat. Vissa tar ansvar, vissa gör det inte. Vad gäller reklamen har man varit för aggressiv vad gäller utformningen. Jag hoppas att alla skulle ta mer ansvar. Man måste vara mer återhållsam med hur man gör reklam.

Hur tror du framtiden för spelreklam ser ut?

– Jag tror det kommer ske en självsanering över tid. Alla kommer inte ha råd att lägga så mycket pengar på reklam som de gör i dag. Det kommer lugna ner sig över tid, säger Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!