I dag vittnar de skadade om färjekrocken

För snart två år sedan kolliderade två av Destination Gotlands färjor i inloppet till Nynäshamns hamn.
I går inleddes rättegången mot den befälhavare som utpekas som skyldig. Han hänvisar till tekniken.

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Stockholm2011-05-25 04:00

Som GA tidigare rapporterat anklagas befälhavaren på Gotlandia II för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. I går inleddes förhandlingarna i Stockholms tingsrätt med ett längre förhör av befälhavaren.

- Jag har tänkt på det här i nästan två år och jag förstår fortfarande inte vad det var som hände, sa han under förhöret som började med ett klargörande att hans erfarenhet av den här typen av båtar är betydligt större än vad åklagaren hävdat.


Inget konstigt
Förhören fokuserade på att reda ut de cirka fem minuterna mellan Gotlandia II:s hastighetssänkning inför infarten mot Nynäshamn, och kollisionen mellan de båda färjorna.

Befälhavaren menade att situationen i sig inte var ovanlig och att han vid flera tillfällen varit med om att man måste ta hänsyn till möte, dimma och ankarliggande båt samtidigt på just den här platsen.

Vid tidpunkten satt överstyrman, med endast två veckors erfarenhet av att köra båtar av den här typen, vid rodret. Både befälhavaren och styrman menade att detta är normalt: den som är minst erfaren styr, den andre har den övergripande kontrollen men kan när som helst ta över med hjälp av så kallad co-pilot.


Stod på bryggan
Eftersom det var dimbankar in längs kusten tog befälhavaren en tur ut på bryggvingen.

- Man får alltid bättre överblick visuellt, säger han i förhören.

Befälhavaren återvänder till sin plats vid co-pilotbordet där han har samma utrustning och skärmar som styrman, det vill säga både elektroniskt sjökort och radarskärm.

Befälhavaren hävdar dock att han inte uppfattar något konstigt. Men strax därefter ser de båda den större färjan M/S Gotland komma upp framför dem. Befälhavaren lägger direkt i backen och båten bromsar in. Enligt befälhavaren står båten nästan stilla vid kollisionsögonblicket.


Fördröjt
Både befälhavare och styrman är överens om att det fanns en fördröjning på radarbilden.

- Enligt de radarbilder jag såg så befann vi oss aldrig söder om den röda linje som anger vår tänkta kurs, säger befälhavaren, trots att båda färjorna var just söder om kursen när de stötte ihop.


God tid
Radarbilder från den aktuella färjan saknas, vad som finns att tillgå är i stället bilder av de signaler som Gotlandia II sände ut till M/S Gotland.

Enligt dessa ska radarn på den mindre färjan ha hunnit uppfatta att färjorna är på kollisionskurs i god tid före krocken.

Under tisdagseftermiddagen fortsatte förhören med vittnen. Förutom styrman var maskinchefen på Gotlandia II kallad.

Även i dag onsdag pågår förhandlingarna, med förhör med överbefälhavare, styrman och andre styrman på M/S Gotlands brygga, samt de sju målsäganden, allihop personer som skadades i krocken.

Gotlandia II lämnade Visby på morgonen den 23 juli 2009 med 579 passagerare ombord.

Omkring en kvart före ankomst till Nynäshamn möttes hon av färjan M/S Gotland, på väg från Nynäshamn till Gotland, med 1338 passagerare.

En pråm låg för ankare i inloppet.

Det var tät dimma, sikten varierade mellan 50 och 200 meter.

Klockan 11.15 på förmiddagen kolliderade färjorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!