I "Flygvapenövning 18" som nu pågår är syftet att öva taktisk ledning av luftstridskrafterna och uppträdande från flottiljer och baser i att försvara Sverige mot ett väpnat angrepp. Övningen bygger på ett nationellt högkonfliktscenario mot en högteknologisk motståndare, enligt försvaret. Flygning med stridsflyg, helikoptrar samt transport- och specialflyg sker med start och landning från Visby, men också Uppsala, Såtenäs, Ronneby, Linköping, Västervik och Kalmar. Även andra flygplatser kan komma att användas.
Varför övar man?
– Vi ska bli bättre på att försvara Sverige. Vi ska utveckla luftstridskrafternas förmåga. Luftstridskrafterna innebär både flygvapnet och luftvärnet, säger Jan Lidman, kommunikationschef på Skaraborg flygflottilj.
– Östersjön är ett bra område att öva i. Det är ett stort område och inte lika mycket lufttrafik som på västkusten där vi har både Kastrup och Landvetter och andra stora flygplatser.
– Den flygtekniska chefen bestämmer och taktiserar med alla våra flygplan och våra flygbaser. På förbandsnivå, arbetar förband såsom F7, F21 och F17 och möjliggör det här. Vi ser till att våra baser är öppna och att den flygtekniska chefen kan använda våra baser på bästa möjliga sätt.
Det har varit mycket flygtrafik och flygövningar på Gotland:
– Övningsområdet sträcker sig en bit inåt Blekinge. Över Öland, Gotland och en bit ut i Östersjön. Övningarna sker dygnet runt. Vi på förbandet vet inte när vi ska flyga, vi vet inte när fienden kommer in och vi vet inte vilka flygplan som flygtekniska chefen kommer att använda. Det är en del av övningen, förklarar Jan Lidman.
Vilka typer av flygplan använder ni?
– I första hand är det Jas 39 Gripen. Sedan har vi också transportflyget Hercules, Asken som är ett radar- och ledningsflygplan och så används attackflygplanet SK60. Vi använder även helikoptrar i Uppsala och Västervik.
LÄS MER: Flygvapnet och marinen i stor övning
Beroende på vilket motstånd och vilka luftstrider som övas så varierar flyghöjden. Jan Lidman har dock inte information om den lägsta och högsta höjden som man når men garanterar att den samverkas med den civila flygtrafiken.
– När vi har jakt, och jagar motståndare i luften eller när vi har sjömål som båtar och fartyg så har vi olika flygbeteenden och olika flyghöjder. Övningen samordnas med den civila luften för att säkerställa flygsäkerhet och för att inte störa de vanliga civila flygplanen.
Kommer ni att öva överljudshastigheter?
– Svårt att säga eftersom övningarna inom Flygvapenövning 18 inte är planerade på det sättet. Piloterna vet inte vad, när och vart de ska åka. Normalt gör vi inte överljudshastigheter över land. När vi gör de dagliga stridsövningarna så gör man uppdrag där det kan ingå överljudshastigheter. Ljudet går olika fort beroende på vilken temperatur luften har. Då kan det vara så att man går igenom ljudvallen även om man inte ämnar det. Det finns ingen anledning för oss att låta mer än vad vi behöver.
Jan Lidman förklarar att de flesta har stor förståelse för att militären övar och att bullerklagomålen har minskat med åren.
– Vi har ett uppdrag från riksdag och regering och det är att försvara Sverige. Jag hoppas att de flesta har förståelse för att vi övar. Det kan bli intensiva övningar, särskilt på Gotland men när vi planerar våra flyguppdrag så ingår det att försöka låta så lite som möjligt. I vanliga fall lägger vi inte samma övning på samma område flera dagar i rad.
Flygövningen FVÖ 18 pågår fram till onsdag 30 maj klockan 12.00 och innefattar över 2500 personer som övar totalt i ett samarbete mellan Sverige och Finland.