Besökarnas dom – dåligt wifi men trevliga gotlänningar

Idag, under besöksnäringsdagen i Slite, presenteras en stor undersökning som Gotlands besöksnäring låtit göra som visar vad turisterna tycker om ön som resmål. Och genomgående visar den att besökarna gillar oss gotlänningar mest av allt.

Idag presenteras en stor undersökning om vad turisterna gör på Gotland, och vad de tycker om alla intryck ön ger dem.

Idag presenteras en stor undersökning om vad turisterna gör på Gotland, och vad de tycker om alla intryck ön ger dem.

Foto: Dennis Pettersson

Stor undersökning2018-11-07 09:30

Undersökningen skickades ut med hjälp av Destination Gotlands kundregister, en lista med lite drygt 200 000 personer. Där ungefär 20 000 personer är gotlänningar och resten hitresta. Matz Bengtsson är vd på Gotlands besöksnäring och är den som kommer presentera undersökningen för näringsidkare, tjänstemän och politiker under besöksnäringsdagen.

– Det vi ville göra var att fråga våra besökare om vad de tycker och hur de upplever Gotland. Hur deras beteendemönster ser ut när de är på Gotland. Var åker man, vad besöker man och vad tycker man, säger Matz Bengtsson.

14 372 personer har svarat på en eller flera frågor och av dem har 6 380 personer genomfört hela undersökningen.

– Det är en fantastisk databas att kunna göra analyser ifrån, säger Matz Bengtsson.

De som svarade kunde välja om de var turister, affärs- eller studieresenärer, sommargotlänningar eller bofasta på Gotland. Något som ger en insyn på hur de olika grupperna ser på de frågor som ställts.

En av de saker som sticker ut på ett positivt sätt är hur gotlänningar upplevs när det gäller värdskap. Både professionellt och i allmänhet. Matz Bengtsson menar också att det är speciellt intressant ur perspektivet att gotlänningarna är en del av den turistiska infrastrukturen.

– Det är intressant, kan jag tycka, att man upplever gotlänningar så positivt som man gör, och samtidigt så är gotlänningarna med och förstärker upplevelsen.

Det finns även saker som sticker ut lite på det negativa planet i undersökningen. Bland annat prisvärdheten på boenden och aktiviteter på ön. Även om det inte är några alarmerande resultat.

–  Först och främst behöver vi analysera vad siffrorna betyder. Till exempel under boende och aktiviteter. Där går skalan upp till fem, och mellan tre och fyra är man varken nöjd eller missnöjd. Så frågan är om man verkligen tycker att det är dyrt. Det är inte uppseendeväckande siffror. Det är betydligt fler treor och en hel del fyror, säger Matz Bengtsson.

– Däremot på transporterna ser man tydligt att sommargotlänningarna är kritiska till både kapaciteten på färja och flyg, men också till priset. Men man är oerhört nöjd med bemötande och service och det genomsyrar hela undersökningen. Det är vi bra på här på Gotland.

Kopplar av och aktiverar sig

Över 50 procent av de som uppgett ett motiv eller behov som någon av de tre mest viktiga segmenten i samband med sin resa till Gotland svarar att de kommer för att koppla bort från vardagsstress. Men med det kanske inte alltid menas lugn och ro. För i en annan sammanställning över vad man gör på sin vistelse på ön är aktiviteter som natur, fitness och evenemang starkt representerade. 25 procent av turisterna har även valt matupplevelser som en av sina tre viktigaste aktiviteter.

Dåligt med wifi, toaletter och kollektivtrafik

Av de negativa sakerna som framkommit i undersökningen saknar besökarna bland annat tillgång till fritt wi-fi – utöver det som finns på hotellen. Och tillgången till offentliga toaletter är inte heller något som besökarna är nöjda med. Två frågor som inte alltid är lätta för besöksnäringen att ändra på, utan det man kan göra är att föra dialog med regionen och företräda näringen för att försöka göra förbättringar i framtiden.Kollektivtrafken är också något som får mindre bra betyg av besökarna. Men sämst betyg får den av sommargotlänningar och fast boende gotlänningar. Gotlänningar ger kollektivtrafiken 2,5 i betyg på en femgradig skala, där turisterna som ger bäst betyg har gett 3,1. I undersökningen klassas 1-2 som helt eller lite missnöjd och 3 som varken missnöjd eller nöjd. I flera andra områden ligger svarssammanställningen över 4 hos alla grupper, när det gäller till exempel bemötande.

Här turistas det mest

Över 45 procent av turisterna besöker Östergarnslandet och Storsudret, men inte ens 30 procent stannar till i Hemse eller Roma.

Affärs och studieresenärerna besöker Slite allra mest med närmare 60 procent. Och det gör även sommargotlänningarna och de fast boende.

Visby innerstad besöks av närmare 95 procent av alla affärsresenärer men de samma är sämst på att vara i Vamlingbo. Över 50 procent av gotlänningarna besöker botaniska trädgården i Visby, där bara 35 procent av sommargotlänningarna satte sin fot under senaste Gotlandsvistelsen. Och den allra största anledningen till att man kommer till Gotland över huvud taget, är att besöka släkt och vänner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!