Hamn för 95 miljoner invigd

Flera potentater var på plats i Klintehamn under nyinvigningen av hamnen som byggts om för 95 miljoner kronor. "Det är enormt roligt att Gotland satsar så mycket på sin infrastruktur".

Samtidigt kan fyra lastfartyg få plats i hamnen.

Samtidigt kan fyra lastfartyg få plats i hamnen.

Foto: Dennis Pettersson

Storsatsning i hamn2017-05-10 18:05

Under onsdagen klippte infrastrukturminister Anna Johansson det blågula bandet som var uppspänt på kajen i Klintehamn med en ullsax. Därmed var den ombyggda hamnen formellt nyinvigd.

– Det här är en fantastisk dag för Sverige och framförallt för Gotland. Att vi får ut mer gods via sjöfarten bidrar till att nå våra miljömål, säger Anna Johansson.

Upprustningen av hamnen i Klinte påbörjades 2016. Sedan dess har ett 25 000 kvadratmeter stort landområde byggts och inseglingsrännan har muddrats för att kunna ta emot fartyg med ett djupgående på sex meter.

Hela projektet har kostat totalt 95 miljoner kronor varav 35 miljoner investerats av staten.

– Det är enormt roligt att Gotland satsar så mycket på sin infrastruktur. Sjösäkerheten är tryggad i den här delen, nu får vi bara hoppas att kalkstenen kommer igång, säger Ove Eriksson, tillförordnad generaldirektör för Sjöfartsverket som också var på plats i Klintehamn under onsdagsförmiddagen.

Muddringen av inseglingsrännan skapar förutsättningar för att kunna lasta större godsvolymer på fartygen, samtidigt som utvecklingen går mot att allt större fartyg används.

– För Klinte innebär det att mer gods och fler godsslag kan hanteras. Klintehamn och Slite blir Gotlands två godshamnar, säger Tommy Gardell, ordförande för tekniska nämnden, under sitt invigningstal.

I dag skeppas skogsprodukter, spannmål och biobränsle ut från hamnen i Klinte, inom kort kommer även kalksten lämna ön denna väg.

– Allt är klart och inom några veckor kommer kalk att skeppas ut här, säger Tommy Gardell.

LÄS MER: Klartecken att skeppa kalksten

Ökade volymer kommer även att innebära tyngre trafik på vägarna till och från hamnen, något som väck oro hos ortsbefolkningen. LÄS MER (PLUS): De vill fyrdubbla stenbrytningen vid Klintebys

– En sak som är viktig är att vi måste få klart cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn, säger Tommy Gardell.

Ett annat problem är korsningen vid infarten till hamnen.

– Det finns en viss oro för ökad trafik, ett alternativ kan vara att bygga en rondell, säger Tommy Gardell.

LÄS MER: Efter hamnmötet: "Vi fick inte alla svar vi hoppats på"

Ansvaret för vägarna ligger på Trafikverket som är en av samarbetsparterna bakom projektet med den utbyggda hamnen.

– Vi har gjort en analys för att se hur trafikflödena kommer att förändras, och totalt sett kommer transporterna att minska, säger Helena Sundberg, regionchef för Trafikverket.

Klintehamn kommer dock att få en ökad trafik och i dag finns inga färdiga planer på att förbättra vägarna i området.

– Det planeras inte för ombyggnad här i dag men vi kommer att föra en dialog med Region Gotland för att se om det behövs förstärkningar, säger Helena Sundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!