Trots ett vad många ansåg vara ett givande möte med Geab under fredagen, börjar tålamodet svikta för många i näringslivet.
– Det blir en uppgivenhet utan dess like. Jobbigt för både de som arbetar och gästerna som kommer hit, säger Magnus Larsson, chef för McDonalds på Gotland.
Han fortsätter:
– Fredagens möte fokuserade mycket inför lördagen, som enligt Geab var den mest kritiska dagen. När jag lämnade mötet kändes det väldigt bra, men nu är det extremt irriterande då de inte verkar ha någon aning om vad som händer.
Han kritiserar även Geabs kommunikation.
– Det enda som sägs är att problemen ska undersökas djupare. Det får en att undra vad företagsledningens åsikt är och hur länge de ska låta det här fortsätta?
En annan aktör som påverkats av de ständiga avbrotten är Åhléns på Östercentrum.
– Vi försöker vara flexibla i situationen, men det blir extra jobbigt när vi tvingas stänga tidigare, tappar omsättning och inte klarar budgeten, säger varuhuschef Anja Smittsarve.
Hon har förståelse för Geabs arbete, men lider av konsekvenserna.
– Man förstår att arbetet måste göras, men man skulle önska att det gjordes på tider när det inte påverkar så många människor.
Vd:n för Coop Gotland och ordföranden för Stenhuggarens handelsförening, Carl-Johan Stålhammar, har även han viss förståelse. Däremot är han starkt kritisk till ökade elpriset kombinerat med alla strömavbrott..
– Jag har stor förståelse för att det är tekniskt komplicerat och att Geab har ett stort arbete framför sig, det köper jag. Men, det är inte hållbart att ha en så dålig leverans av el samtidigt som priserna ökat drastiskt de senaste åren.
Carl-Johan Stålhammar ger en rejäl känga till Geabs elmonopol.
– Jag tror inte att man i någon annan bransch kan höja priserna och samtidigt erbjuda sämre kvalitet och sortiment. Staten höjer priserna, men vi får ingen valuta för det, säger han innan han avslutar med en idé:
– Jag hade korta samtal med några i handelsföreningen om att vi skulle köpa in ett gemensamt reservaggregat, men vilka ska finansiera det? Är Geab villigt att göra det?
Johan Granath, marknadschef för Geab, förklarade i en intervju på Helagotland.se under tisdagen att felen troligen uppstår när nyinstallerad utrustning testas. Han säger att det även finns risk för ytterligare strömavbrott inom den närmaste tiden.