Men det blev inga stora strömavbrott. Arbetet gick i stället smidigare än vad Geab själva hade vågat tro.
– Vi är både lättade och glada för våra kunders skull att allt gick så bra som det kunde, säger Kalle Blomberg som är elnätschef på Geab.
Det har handlat om de sista garanti- och teståtgärderna för de uppgradering som påbörjades förra sommaren av vad som i vardagligt tal kallas förbindelsen till fastlandet, eller fastlandskabeln.
Nödvändigt och ofrånkomligt, säger Kalle Blomberg om arbetet som innebär att förbindelsen till fastlandet nu är säkrad i 25 år framöver.
– Den hade kommit till vägs ände. Hade Vattenfall inte investerat i detta så hade vi varit i ett helt annat läge på Gotland, säger Kalle Blomberg som inte vill gå djupare in i några spekulationer.
För nu är det klart. Enligt Kalle Blomberg ska förbindelsen fungera bättre än på länge.
Totalavbrottet 14 maj, som skedde veckan innan den man varslat kring, berodde på förberedelsearbetena.
– Det var däremot mycket oväntat och inget vi kunde ha förutsett – men självklart försmädligt.
LÄS MER:"Totalavbrott drabbade Gotland –igen"
Som Geab tidigare uttalat sig om, tog man lärdom av förra sommarens omfattande kritik och protester.
LÄS MER:"Stort arbete väntar Geab"
Då orsakade det planerade arbetet i Ygne flera stora avbrott som fick konsekvenser för framför allt många turistföretag.
– Jag tror inte att avbrotten i somras hade kunnat undvikas, det vi gjort nu på slutet går inte att jämföra med det omfattande arbete som skedde i fjol. Och det hade inte räckt till om vi bara jobbat fyra timmar på nätterna, säger Kalle Blomberg.
– Det vi kunnat påverka är tid på året, att vi inte utfört arbetet mitt i sommaren. Sen är det alltid någon som inte gillar tidpunkten, oavsett hur vi gör, fortsätter han.