Redan 2010 när Gotlands kalkstenfabrik fick tillstånd att bryta sten i bergtäkten Sundre Hallbjäns 1:21 var brytningen villkorad med att skrotsten skulle fraktas bort, men så har inte skett.
Men i juni i år, efter flera tillsynsbesök och förelägganden från länsstyrelsen presenterade bolaget, genom konsultfirman Stellan Ahlin konsult, en plan för hur skrotsten ska krossas och därefter transporteras bort från bergtäkten.
Bedömningen konsultfirman gör är att det rör sig om cirka 50 000 ton som ligger i upplag och ska fraktas bort. I ett "värsta fall", skriver man, kan det innebära att bearbetning och krossning kommer att pågå i tio veckor. Att frakta bort skrotstenen kan i "värsta fall" komma att pågå fram till april 2025. Bedömningen är att det under vissa perioder handlar om 40 trafikrörelser per arbetsdag – alltså 20 tomma transporter till täkten och 20 transporter med skrotsten från täkten. Totalt antal transporter uppskattas till 3 125.
Efter samråd med närboende och Trafikverket menar man att det endast är månaderna oktober till och med april som är tänkbara för de tunga transporterna.
De miljöeffekter som man förutspår är buller i samband med knackning och krossning. Även transporterna kan ge upphov till buller och svaga markvibrationer. Dessutom kan damm komma att yra från materialet när det fraktas längs vägarna.