På måndagskvällen sände Tv4 Kalla Fakta-programmet ”Kasinofällan”, som visar att nätspelbolag som verkar på den svenska marknaden, låter personer med tydliga tecken på spelproblematik, spela vidare. För Kalla Faktas räkning börjar en person spela nätcasino. Hon spelar – och förlorar, allt mer och kontaktar per telefon spelbolagens kundtjänst och berättar om skulder och sms-lån och ber om extra bonusar. Men endast ett av de fem spelbolagen, Mr. Green, reagerar på hennes spelvanor och vidtar direkta åtgärder.
LÄS MER: Spelberoende bakom bolagens vinster
Öns tidigare moderata riksdagspolitiker, Gustaf Hoffstedt, är sedan i januari 2015 generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, BOS, som företräder flera av de spelbolag som pekas ut i programmet.
– Utifrån mina förväntningar, eller de regler vi har, är det naturligtvis inte godkänt, säger han.
Spelbolagens kundtjänster har agerat tvärtemot BOS etiska riktlinjer. På hemsidan står att medlemmarna förbundit sig att "skydda särskilt sårbara kunder", genom att exempelvis ”upplysa om att spel kan vara skadligt” och ”erbjuda internet- och telefonbaserade råd om ansvarsfullt spelande”.
– Ponera att fyra av fem skulle ha reagerat som Mr. Green, så hade jag ändå inte varit nöjd. Fem av fem skulle ha reagerat, slår Gustaf Hoffstedt fast.
Än är det för tidigt att svara på varför spelbolagen agerar som de gör, menar Gustaf Hoffstedt, men han tror att det kan handla om brister i det personliga mötet mellan spelaren och personen i kundtjänsten.
– Det är ett helt annat möte än när spelaren sitter vid tangentbordet. Det är möjligt att man inte har kommit lika långt när det gäller det personliga mötet, säger Gustaf Hoffstedt, som menar att spelbolagen däremot har välutvecklade varningssystem kopplade till spelarnas datatrafik, så som insättningar och spelfrekvens.
Enligt siffror som Folkhälsomyndigheten hjälpt Kalla Fakta att ta fram, står dock problemspelarna för cirka 75 procent av spelbolagens omsättning från nätcasino.
Är det inte så att de här spelarna helt enkelt är lönsamma för spelbolagen?
– Man skulle kunna tro det, men problemspelare gör väldigt korta och snabba besök hos spelbolagen – må hända att de spenderar mycket, men sen är pengarna borta. De här spelarna ställer naturligtvis till det mest för sig själva, men även för spelbolagen, säger Gustaf Hoffstedt.
Det som framkommit av Kalla Faktas granskning kommer också att tas upp vid BOS nästa styrelsemöte, nu på onsdag.