Monstren hjÀlper oss bearbeta vÄr rÀdsla

Zombier, aliens och monster – populĂ€rkulturen vimlar av dem. Och i takt med att halloween intagit Sverige blir de bara fler. "Jag pĂ„stĂ„r att vi aldrig tidigare i vĂ€rldshistorien sett sĂ„ mĂ„nga monster och sĂ„ mycket skrĂ€ck som vi gör nu", sĂ€ger Bo Eriksson som forskat om monster.

"Jag pÄstÄr att vi aldrig tidigare i vÀrldshistorien sett sÄ mÄnga monster och sÄ mycket skrÀck som vi gör nu", sÀger Bo Eriksson, docent i historia vid Stockholms universitet.

"Jag pÄstÄr att vi aldrig tidigare i vÀrldshistorien sett sÄ mÄnga monster och sÄ mycket skrÀck som vi gör nu", sÀger Bo Eriksson, docent i historia vid Stockholms universitet.

Foto: Michael Probst/AP/TT

Sverige2019-10-31 18:32

Halloween Àr ett relativt nytt fenomen i Sverige. Att klÀ ut sig till monster eller spöken slog igenom i mitten pÄ 1990-talet och har sedan dess spridit sig över landet. Och Bo Eriksson, docent i historia vid Stockholms universitet, Àr inte förvÄnad. Det ligger i tiden.

En orsak Àr att vi lever i en tid dÄ vi Àr vÀldigt Àngsliga. Den hÀr Àngslan finns i vÀstvÀrlden och sprider sig globalt. Det handlar om de senaste decennierna och det har att göra med en mycket djup samhÀllsomvandling, sÀger han.

Tittar i backspegeln

Bo Eriksson tittar i backspegeln.

BÄde vid antikens framvÀxt och dess undergÄng blev den en explosion av mytologiska monster och vÀsen. Och 1800-talet och industrialiseringen gav oss en rad klassiska skrÀckberÀttelser, som Frankensteins monster, Dr Jekyll och Mr Hyde och Dorian Grays portrÀtt.

SkrÀcken Àr ett sÀtt för mÀnniskan att bearbeta den Àngslan och den rÀdsla vi bÀr inför förÀndringen, inför det okÀnda, förklarar Bo Eriksson.

Och just nu exploderar det med vampyrer och monster.

Det finns starka ekonomiska krafter bakom alla böcker, filmer och tv-serier som exploaterar skrÀck och monster. Liksom bakom firandet av Halloween. Men samtidigt finns det en annan sida.

De som producerar filmer, skriver böcker och skapar dataspel, de Àr experter. De Àr som lackmuspapper pÄ tidsandan, det som sker i samhÀllet. De lever pÄ vÄr Àngslighet och rÀdsla Àven om de inte förstÄr eller kan förklara vad som hÀnder, analyserar Eriksson.

Har viktig funktion

Och skrÀckberÀttelserna har en viktig funktion.

I dem sÄ finns det en frigörelse. Vi vill bli skrÀmda men vi fÄr samtidigt se hur monstret övervinns. Vi kan pÄ sÄ sÀtt övervinna rÀdslan.

Det intressanta Àr att trots att monstren besegras och dör i alla berÀttelser sÄ försvinner de inte, de Äterkommer alltid. Jag menar att vi inte riktigt kan vÀlja bort skrÀcken och monstren. Vi behöver dem. Det Àr ett sÀtt att identifiera hoten och övervinna. Vi mobiliserar inre styrkor för att besegra vÄr rÀdsla.

Att förstÄ monstret

PÄ ett annat plan Àr monstren varelser som speglar oss sjÀlva, de Àr pÄ ett sÀtt en reflektion av vilka vi Àr. Bo Eriksson pekar pÄ en utveckling i genren. Anne Rice bok "En vampyrs bekÀnnelse" som kom ut 1976 handlar om hur en vampyr fÄr berÀtta om sitt liv ur sitt eget perspektiv.

Monstret blir ett subjekt. Nu försöker vi förstÄ monstret och inte bara hÄlla det pÄ avstÄnd.

FrÄgan blir: "Varför har monstret blivit ett monster?" Samma frÄga vi stÀller i livet: "Varför har jag blivit den jag Àr?".

Samma sak Àr det med att klÀ ut sig till monster. Vi gör det för att tydligare förstÄ och komma in i monstrets identitet. Vi gör oss sjÀlva till monster.

Det blir ett sĂ€tt att bearbeta skrĂ€cken. Kanske inte sĂ„ mycket med halloween som Ă€r sĂ„ kommersiellt. Men ta sĂ„ kallade zombieruns som exempel – det Ă€r ett sĂ€tt att lajva, men det Ă€r ocksĂ„ ett sĂ€tt att uttrycka en Ă€ngslan. NĂ€sta dag kan jag tĂ€nka: "Vad skönt att det inte Ă€r sĂ„ dĂ€r, att de inte finns". Det finns en befrielse i den upplevelsen.

Fakta: NÄgra kÀnda skrÀckaktörer

Vampyr – en mytologisk varelse, med övernaturliga krafter och förmĂ„gor. I moderna berĂ€ttelser mĂ„ste vampyrer dricka mĂ€nniskoblod för att överleva, men detta Ă€r sĂ€llan en del av Ă€ldre folktro. Mest kĂ€nd: greve Dracula.

Zombie – en mĂ€nniska vars sinne behĂ€rskas av en annan eller vars viljeförmĂ„ga helt försvunnit. Numera ofta en död mĂ€nniska vars kropp Ă„terfĂ„tt livet enbart i det avseende att den kan röra sig och eventuellt utföra en mĂ€stares order. Har rötter i voodoo-kulten.

Spöke – enligt folktro en avliden persons ande, sjĂ€l eller immateriella skuggbild. Av nĂ„got skĂ€l tros de inte kunnat passera till "den andra sidan" och hemsöker dĂ€rför hus eller platser med anknytning till deras tidigare liv. Kallas Ă€ven gastar eller gengĂ„ngare.

Aliens – ett samlingsbegrepp för frĂ€mmande varelser frĂ„n yttre rymden. I och med den tekniska utvecklingen och rymdresorna kommer monstren ocksĂ„ utifrĂ„n. Begreppet har gjorts kĂ€nt genom filmen Alien (1979) och dess uppföljare.

Monster – en missbildad och skrĂ€mmande varelse, nĂ„gon som avviker frĂ„n det vi uppfattar som normalt. Kopplas ofta till bestar, vidunder och demoner. Men ett monster kan ocksĂ„ vara mer vĂ€nligt, jĂ€mför till exempel E.T. Mest kĂ€nt Ă€r kanske Frankensteins monster frĂ„n Mary Shelleys roman. Hit rĂ€knas ocksĂ„ varelser som King Kong och Godzilla.

Clowner – coulrofobi Ă€r en psykologisk term för rĂ€dsla för clowner. Clownen utsĂ€tts ofta för olika slags övergrepp, som att blir sparkad och fĂ„r tĂ„rtor i ansiktet. Clownen Ă€r tĂ€nkt att vara rolig men under masken vet vi inte vem det Ă€r och vad han kĂ€nner. RĂ€dslan för clowner har exploaterats inom skrĂ€ckgenren, till exempel i filmen IT.

"SkrÀcken och monstren Àr ett sÀtt för mÀnniskan att bearbeta den Àngslan och rÀdsla vi bÀr inför förÀndringen, inför det okÀnda", förklarar Bo Eriksson, docent i historia vid Stockholms universitet, som forskat om monster.
"SkrÀcken och monstren Àr ett sÀtt för mÀnniskan att bearbeta den Àngslan och rÀdsla vi bÀr inför förÀndringen, inför det okÀnda", förklarar Bo Eriksson, docent i historia vid Stockholms universitet, som forskat om monster.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om