En 30 sidor tjock planeringsprocess och samhällsekonomisk analys för snabbtåg på Gotland, gjord av privatpersonen Gunnar Wittberg, har lämnats in till Trafikverket. Idén har fått godkännande av regionen att presenteras för Trafikverket, som nu tittar på ärendet kring att eventuellt ha snabbtåg på ön.
– Vi har fått materialet och fått frågor tillsammans med det, sedan har vi gett initiala kommentarer och svarat på dem, säger Camilla Holmberg, strategisk planerare på Trafikverket.
Vad har ni gett för kommentarer på det här projektet?
– Det finns många bra idéer och allt handlar om prioriteringar. Vi har inte gett något rak kommentar på om vi tycker den är bra eller dålig. Innan någon bedömning görs måste det utredas om det här är effektivt och en bra samhällsekonomisk lösning.
Gunnar Wittberg började fundera över tåg på Gotland redan 2010. Därefter har idén förfinats och under en längre tid har Wittberg haft bra kontakt med Region Gotland. Den 16 februari ska frågan, och Trafikverkets kommentarer, tas vidare till regiondirektören Peter Lindvall. Skulle regionen tycka om idén blir nästa steg att genomföra en åtgärdsvalsstudie för att se vilka problem som finns och vad man kan komma med för lösningar.
– Idén växte fram 2010, men jag har inte jobbat med den konstant utan har tagit det vid olika tillfällen, säger Gunnar Wittberg som tidigare bott på Gotland men nu bor i Sundbyberg.
Varför gör du det här?
– Jag vill försöka få en landsbygdsutveckling och vitalisera arbetsmarknaden. Sedan vill jag även skapa en bättre kommunikation med flygplatsen, hamnen och öns tätorter.
I sin samhällsekonomiska analys av projektet finns en mängd fakta på hur det skulle se ut med snabbtåg på Gotland. Tanken är att det då ska finnas tio stationer, och sammanlagt kommer det gå 66 turer per dag. Topphastigheten på tågen är 160 kilometer i timmen och en tågresa mellan Fårösund och Visby skulle exempelvis ta 22 minuter. Men det är ett projekt som kostar. Enligt uträkningarna skulle projektet kosta drygt 2 miljarder kronor och ta 15 år från att projektet börjar till att gotlänningarna kan börja åka tåg.
– Tanken är att staten ska stå för uppbyggnadskostnaden och att regionen står för driften och inköp av fordonen. Regionen är positivt inställda till idén men ser svårigheter i det. Jag inser att det är ett svagt ekonomiskt projekt, men om de säger nej vill jag ha en motivering till varför, säger Gunnar Wittberg.