– Det är katastrof, jag är relativt gammal och bor själv på landet, det är himla tur att mitt larm fungerar, säger hon.
Hon har med hjälp av sina grannar ringt till sin operatör var och varannan dag sedan telefonen slutade fungera, den 15:e juni, men utan resultat.
– Ibland får man vänta i långa köer och ibland blir man rätt och slätt bortkopplad, säger grannen Anne-Maj Löfstedt som hjälpt till.
Eva Olsson börjar känna sig irriterad över att de inte kan ge henne ett tydligt svar om vad som är fel med telefonlinjen, för problemet ligger inte i hennes apparatur. Hon har ringt cirka 20 gånger till operatören och trots detta så vet hon inte när telefonen kommer att kunna vara i bruk igen. Eller ens när en reparation av felet kommer att påbörjas.
Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, ber om ursäkt för förseningen.
– Det har varit vissa förseningar i orderledet över hela landet, inte bara gällande Gotland. Vi har varit mitt i en övergång till ett nytt system och nu försöker vi göra allt vi kan för att komma ikapp. Jag kan bara beklaga att den här kunden varit tvungen att vänta.
Hon menar att Eva Olsson har beställt så kallad IP-telefoni, det vill säga telefoni via fibernätet, och i införandet av den nya tjänsten kom problemet in.
– Hennes telefoni fungerar nu. Problemet har varit temporärt, nu jobbar vi med att komma i fas med alla beställningar, säger Inger Gunterberg.
Hon fortsätter:
– Det är såklart inte bra om den här kunden inte fått information om sitt ärende trots återkommande samtal till vår kundtjänst.