Har du också lagt märke till att det står soldater som försöker korsa vägen längs med vägkanten vid Suderbys herrgård? Minst två gånger om dagen måste alla värnpliktiga ta sig mellan herrgården och övningsområdet på andra sidan Toftavägen. Det innebär flera riskfyllda moment varje dag, då det varken finns övergångsställen eller rödljus på vägsträckan med en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timmen dagtid.
Som soldat riskerar man sitt liv för rikets säkerhet, känns det inte onödigt att utöver det behöva riskera att gå över en trafikerad väg?
– Ja, det är ett läskigt moment. Man lär sig att samarbeta med varandra. Det är ett nödvändigt moment, men en underpassage hade underlättat, säger värnpliktige Melker Lorentzon Hellberg.
Tomas Ängshammar, kommunikationschef på Gotlands regemente, menar att man kan se problemet på både kort och lång sikt.
– I det korta perspektivet handlar det om att leda över soldaterna så säkert som möjligt med befintlig infrastruktur. Det innebär bland annat att soldaterna nu får ta en omväg då det är skymd sikt vid övergången mitt för infarten. Att placera ut trafikposter, alltså personal som stannar upp trafiken, är en annan lösning när stora grupper ska passera vägen.
– Men ur ett längre perspektiv skulle vi gärna se en planskild korsning, som en bro eller en tunnel. Vi för en dialog med Trafikverket och Fortifikationsverket om detta.
Trafikverket bekräftar att man börjat titta på problemen. Om knappt ett år väntas en förstudie med förslag på åtgärder ligga klar.
”Nästa steg är nu att tillsammans med parterna gå igenom de brister som behöver lösas på kort sikt, det vill säga de kortsiktiga åtgärderna för att se om och vad som kan göras inom ett par år”, skriver Tina Schagerström-Melin, som jobbar med planering på Trafikverket, i ett mejl till redaktionen.
En permanent lösning ligger flera år fram i tiden.
Att trafiksituationen inte fanns med i planeringen redan när det stod klart att regementet skulle expandera, förklarar Tomas Ängshammar så här:
– Fortifikationsverkets affär med Suderbys blev klar under senare delen av våren och all kraft fokuserades sedan på att få de tillfälliga logementen klara i tid för inryck i juni 2023. Det var först därefter som processen med att titta på trafiklösningar kunde starta på allvar.