JO-kritik för lång väntan på beslut

Det tog nästan tre år innan en samfällighetsförening på Gotland fick svar av Trafikverket om ett driftbidrag. JO kritiserar hur ärendet skötts.

Justitieombudsmannen

Justitieombudsmannen

Foto: Jessica Gow/TT

Tofta2023-05-16 15:41

"En sådan handläggningstid är naturligtvis helt oacceptabel, inte minst då föreningen redan under år 2020 efterfrågat ett beslut vid i vart fall sex tillfällen" skriver JO.

Det var Tofta södra samfällighetsförening som ansökt om ett driftbidrag för en enskild väg i oktober 2019. En korrespondens har sedan pågått mellan samfällighetsföreningen och Trafikverket fram till december 2020. Efter det har utredaren i ärendet inte vidtagit några åtgärder eller fattat något beslut trots att föreningen begärt det flera gånger.

Frågan har gällt att Trafikverkets handläggare gjort bedömningen att vissa åtgärder behövde vidtas för att vägsträckan skulle vara berättigad till bidrag. Föreningen delade inte den bedömningen fullt ut.

Nu skulle utredaren ha fattat ett avslagsbeslut med besvärshänvisning. Eftersom inte detta skett har handläggningen inte skötts enligt förvaltningslagen som säger att den ska vara snabb, enkel och kostnadseffektiv utan att rättssäkerheten eftersätts.

JO skriver:

"Jag kan konstatera att det tog nästan tre år för föreningen att få ett beslut i ärendet" skriver JO som inte tycker att Trafikverket skött sina ålägganden och borde ha svarat då föreningen gång på gång bett att få ett beslut. 

Trafikverket har inte följt förvaltningslagens skyndsamhetskrav och har inte heller diariefört vissa handlingar på ett korrekt sätt enligt JO som anser att Trafikverket förtjänar kritik för de konstaterade bristerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!