Efter två års jobb sjösätts flaggskeppet

På söndag ror stadiga armar föreningen Träibatns nybygge till kaj i Västergarn. Båten är en av få i sitt slag och inte på många år har en nybyggd tremänning sjösatts på Gotland.

Torrsegling. På söndag får tremänningen guppa på vågorna för allra första gången.

Torrsegling. På söndag får tremänningen guppa på vågorna för allra första gången.

Foto: Henrik Radhe

Tofta/Västergarn2016-08-23 09:15

Drömmen om att bygga en tremänning, för att få vind i seglen för ungdomsverksamheten, har blivit verklighet. Fyra år tog det från att beslutet klubbades i styrelsen till de 1 600 kopparnitarna var islagna. Det praktiska byggandet har pågått sedan hösten 2014.

– Vi fick 30 000 kronor av en medlem. Då vågade vi komma igång, säger Peter Björkegren, styrelseledamot i föreningen och den som skött ekonomin kring bygget.

Intresset för allmogebåtar är på uppåtgående, så pass att sponsorer och tillskyndare skänkt 100 000 kronor – mer än vad som behövts till det unika bygget av en tremänning.

Förr var den stora båttypen med tre master och storsegel vanlig vid fiske med drivgarn långt ute till havs, eller när djur skulle fraktas till och från holmar. Peter Björkegren räknar med att det i dag finns åtta tremänningar som används på Gotland.

– Grunden i bygget har varit en studiecirkel på måndagskvällar, men sedan har vi pensionärer och daglediga jobbat i veckorna, säger Peter Björkegren.

Legendariske båtbyggaren Henry Ahlqvist i Kovik finns inte längre i livet, men hans ritningar har använts. Lämpliga träd har fällts i Gothem och sågats till de rätta dimensionerna av Gunnar Norrby.

Att bygga en nästan åtta meter lång träbåt kostar tid, men också en hel del huvudbry. Tage Nyman har lagt 800 timmar på bygget och han är en av få i gänget som har seglat en tremänning.

– En gång seglade jag Erik Olssons tremänning "Ungmor". Det var en upplevelse. Det här är ett fartyg på ett annat sätt än vad en tvåmänning är, säger han.

Klockan 14.00 på söndag sker dop i hamnen i Västergarn. Enligt gammal tradition stänks en halv nubbe på båten, ett fåtal droppar och inte mer än nödvändigt.

– Om vädret tillåter ska tremänningen riggas med grundsegel och uppvisningsseglas, säger Peter Björkegren och blickar upp över gulvita segel som fladdrar över tjärdoftande skrov.

Föreningens flaggskepp kommer också att bli något av ett skolskepp för de många yngre som nu vill vara med. Tage Nyman berättar om succén i sommar då fler än tio personer varje vecka samlats i Västergarn för att lära sig att segla.

För båtbyggarna innebär sjösättningen ändå lite vemod.

– Det här har varit vansinnigt roligt, lärorikt och socialt. Nu får vi hitta på något annat, säger Peter Björkegren.

Eventuellt kan två olika tvåmänningar bli föreningens nästa byggprojekt.

Föreningen Träibatn:

Föreningen bildades 1977 och har Västergarn som sin hemmahamn.

Där används den gamla kalkladan för förvaring av föreningens och medlemsägda båtar vintertid.

Verkar för att de gamla gotländska en-, två- och tremänningarna bibehålls, brukas och nytillverkas.

Träibatn har cirka 115 medlemmar och representerar ett 20-tal gotländska allmogebåtar.

Sommartid träffas de som vill lära sig mer på måndagskvällar och pratar allmogebåtar.

På söndag döps och sjösätts föreningens nya tremänning klockan 14.00.

Den ska sedan användas tillsammans med övriga båtar i verksamheten.

Källa: Träibatn

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!