Inom loppet av några dagar drabbades hela Gotland av två strömavbrott. Trots att det snart gått två veckor är orsaken ännu inte klarlagd.
Sedan tidigare har det konstaterats att det första avbrottet, 13 juli, berodde på ett blixtnedslag i Västervikstrakten.
Avbrott nummer två har dock än så länge gjort Geab och Vattenfall svarslösa.
– Det är ännu inte helt klarlagt vad som orsakade det avbrottet, bekräftar Kalle Blomberg, vd för Gotlands Elnät AB.
Enligt Vattenfall är det inte osannolikt att också det andra avbrottet kan ha berott på blixtnedslag. Men något hundraprocentigt svar har man alltså ännu inte.
Att utredningen dröjer beror enligt Kalle Blomberg på en ny och komplex anläggning.
– Det är en väldigt avancerad och unik anläggning, och det är därför mycket information som ska analyseras. Just med anledning av att anläggningen är ny vill vi också vara extra noggranna och lägga uppmärksamhet på om något inte fungerar som det är tänkt.
Något slutdatum för när utredningen ska vara klar finns inte.
Både privatpersoner och företag kan söka ekonomisk kompensation för strömavbrott. Efter de senaste avbrotten har endast en handfull skadeanmälningar inkommit.
– Det är viktigt att de som drabbats gör en skadeanmälan. Och man kan kräva eventuell ersättning om man fått en skada, säger Kalle Blomberg.
Vad tänker du om de senaste avbrotten?
– Vi är aldrig nöjda med avbrott och att våra kunder drabbas. Men den ombyggda anläggningens funktion ligger i linje med vad vi har förväntat oss. Trots avbrotten är vi ändå fortsatt optimistiska. Vi har en bättre och stabilare förbindelse till fastlandet framöver, säger Kalle Blomberg, och fortsätter:
– Väderreleterade orsaker kan vi inte skydda oss mot 100 procent. Det ligger i elnätets funktion att stänga ned sig i händelse av blixtnedslag.
Kan man förvänta sig fler avbrott framöver?
– Nej, vi förväntar oss inte det. Kunderna behöver heller inte förvänta sig det. Men vi kan såklart inte ge några garantier. Det finns ingen anledning till oro.