REKTORNS KRAV: Trafikhinder vid skolan

Rektor Per Wessman slår larm om trafiksituationen runt Alléskolan i Visby. ”Vore synd om det skulle behöva hända något”, säger han.

Per Wessman, rektor på Alléskolan, tycker att trafiksituationen utanför skolan är farlig. Han vill att det byggs trafikhinder, men det behövs inte enligt regionen.

Per Wessman, rektor på Alléskolan, tycker att trafiksituationen utanför skolan är farlig. Han vill att det byggs trafikhinder, men det behövs inte enligt regionen.

Foto: Eleonor Svensson

trafik (GA)2018-10-09 06:30

Trafiksäkerheten behöver bli bättre utanför Alléskolan på A 7-området, enligt personalen. Nu efterlyser rektor Per Wessman både farthinder och ett övergångsställe på Fältgatan. De närmare 200 eleverna i årskurs 2 till 6 behöver ofta ta sig över vägen eftersom flera av deras lektioner, som idrott, språkval och slöjd, sker i antingen A 7-hallen eller på Solbergaskolan.

Fältgatans maxhastighet är 30 kilometer i timmen men det är en hastighet som ofta överskrids. Per Wessman liknar vägen vid Autobahn.

– Det här är en raksträcka som inbjuder till att köra fort, konstaterar han.

Alléskolan öppnade som en provisorisk lösning för att möta babyboomen på 90-talet. Men sedan dess har behovet av skolan varit stort och nu inrymmer den alltså runt 200 elever. Per Wessman tror inte att trafiksäkerhet var något som man tänkte på när skolan byggdes -95. Men under åren har trafiksäkerheten varit ett återkommande samtalsämne bland föräldrar och skolpersonal. Han har tre saker som han önskar att Region Gotlands teknikförvaltning tar tag i.

– Det behövs en trafikdämpande insats. Det är önskvärt med ett trafikhinder, ett övergångsställe samt en avlämningsficka, säger han.

Per Wessman tar upp olika typer av trafikhinder på två andra gator i kvarteret: Artillerigatan och Havderväg.

– Vad är det för skillnad? Varför finns det där men inte här?, frågar han sig.

Nu hoppas Per Wessman att regionen gör något åt trafiksituationen.

– Jag tänker att det vore synd om det skulle behöva hända något innan man reagerar, avslutar han.

Region Gotlands trafikplanerare Mattias Gunnarsson tror dock inte att farthinder på Fältgatan är lämpligt.

– Det är en gata med tydlig separering för gång- och cykeltrafik och fordonstrafik därför behövs inget fysiskt hinder. Varje förare skall anpassa sin hastighet, säger han.

Under de närmsta veckorna ska NTF göra en trafikmätning, som regionen har beställt. Men eftersom det är en 30-sträcka, tycker inte Mattias Gunnarsson att det behövs ett övergångsställe.

– Trafiken är ett generellt problem vid skolor runt om på ön men det är näst intill endast under hämtning och lämning. Det som kan konstateras då är att det är föräldrarna eller de som skjutsar barn till skolan som själva utgör den största trafikfaran. Det behövs ingen fysisk åverkan på de flesta ställen utan det behövs en attitydförändring hos förarna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!