Herr Gårman får ny blinkande kostym

Två miljoner kronor satsas på säkrare övergångställen för cyklister och gångtrafikanter. Herr Gårman gör ny comeback, utrustad med blinkande lampor.

Smalt. I korsningen smalnas tillfarterna av och förses med gatsten.

Smalt. I korsningen smalnas tillfarterna av och förses med gatsten.

Foto: Henrik Radhe

Trafik2016-11-19 05:00

Korsningen vid Ica Wisborg och Medvalls kiosk är en av öns mest trafikerade. Här passerar dagligen dess­utom ett stort antal cyklister, var­av många barn på väg till och från skolorna i området.

Olyckor just med cyklister har skett och nu satsar Regio­n Gotland knappt två miljoner kronor för att öka säkerheten.

– Det kan vara läskigt ibland. Bilisterna kör väldigt fort och det är lätt att bli påkörd, säger Rasmus Trulsén.

Han och kompisen Adam Lingström cyklar helst till skolan och är glada att någonting görs.

Arbetet är en del i regionens nya cykelplan. Gatuingenjör Joel Ekedahl har varit med att ta fram den.

– Vi vill att fler ska välja cykel och Visbyområdet utvidgas söderut. Då behöver vi göra säkrare väg och höja statusen för cyklister och gångtrafikanter, säger han, och konstaterar att just barn och unga är sämst på att röra sig säkert i trafiken.

Tillfarterna till korsningen smalnas nu av, för att dämpa hastigheten.

Schübergs gräv och schakt har vunnit upphandlingen och det är deras anläggningsarbetare som bland annat sätter gatsten i korsningen. Övergångsställena handikappanpassas med vita plattor och en kant för dem som saknar syn. En ramp gör att rullstolsburna slipper besvärande kanter.

Övergångsställen i korsningen får nya skyltar med Herr Gårman. Vid övergångsställena vid gamla Signalen, samt utanför Södervärnsskolan, passerar många barn till och från skolan. Där förses skyltarna med blinkande lampor, som signalerar för bilisterna när någon är på väg ut eller redan befinner sig på vägbanan. Lamporna styrs av en sensor och vissa av dem är solcellsdrivna.

– När det varit rödljus som använts sällan är bilisterna inte lika fokuserade när det väl blir grönt, säger Joel Ekedahl och menar att övergångsställena då inger gångtrafikanter en falsk trygghet, eftersom de tror att de säkert kan kliva rakt ut.

Joel Ekedahl poängterar att det är vanliga trafikregler som gäller vid de blinkande skyltarna, där bilisten alltid ska lämna företräde för gående.

Men för de anläggare som gör passagerna säkrare är arbetsplatserna livsfarliga. Gotländska bilister bryter mot trafikvett och de skyltar som begränsar hastigheten till 30 när de kör förbi.

– Trafikanterna är arga och blir irriterade. Farterna är värst, att de inte respekterar att vi är mänskliga liv, säger Tomas Molin från AB 927 mark-, bygg- och parkmiljö.

Fakta:

Region Gotland har klubbat en ny cykelplan.

Arbetena i korsningen och vid övergångsställen i södra Visby är en del i den,

eftersom staden växer söderut och ännu fler cyklister och gångtrafikanter väntas.

Regionen vill uppmuntra fler att välja bort bilen,

vilket är bra både för miljö och folkhälsa.

Kostnaden uppgår till strax under två miljoner kronor.

Då byggs ett antal övergångsställen om och korsningen anpassas för att dämpa hastigheten.

Flera rödljus tas bort och ersätts med vanliga övergångsställen.

De blinkande lamporna vid övergångsställena utanför skolor ska göra bilister extra uppmärksamma på att någon rör sig i området.

All teknik kan fela och du måste alltid ha den uppmärksamhet du behöver – trots lampor.

Källa: Joel Ekedahl, gatuingenjör

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!