– Kryssningar kan vara jättebra men man måste se hur man hanterar utmaningen med hållbarhet och att undvika överturism, säger Ulrika Persson-Fischier som arbetar med projektet från Campus Gotlands och Uppsala universitets sida.
Fokus ligger på kryssningsturister. Samverkansprojektet startade förra året och är ett samarbete mellan bland annat Uppsala universitet, Gotland Excursion, Gotlands förenade besöksnäring och Region Gotland. Det går ut på att dela ut GPS:er till kryssningsturister och ge dem en enkät för att beskriva sin upplevelse av Visby.
Marieke Schaub, från Tyskland, är en av de studenter som hjälper till med att dela ut GPS:er och enkäter till turisterna. Hon går det nystartade mastersprogrammet Sustainable Destination Development i Visby och tycker det är kul att få förbättra för turisterna i staden.
– Tanken är att turisterna ska ha på sig GPS:erna och trycka på en knapp varje gång de tycker om ett ställe de besöker. Från förra året kan vi genom det se vilka de mest populära rutterna genom staden varit och vad de uppskattar mest.
Det är främst de turister som går själva genom staden som projektet vänder sig till. De turister som skeppas iväg i turistbussar går ofta redan en redan planerad rutt.
– Det är roligt att vara här, att vi från hållbarhetsprogrammen kan bidra till Visby som stad, säger Marieke Schaub.
Även Ulrika Persson-Fischier tycker att det är kul att hennes studenter ger något till staden.
– Vi använder många ”case” från Visby och närliggande områden i våra kurser. Genom det så hjälper studenterna Gotland att få en mer hållbar turistnäring redan under universitetsutbildningen, säger hon.
Nokuceba Dube är en annan student som hjälper till i projektet. Det här är det andra året hon jobbar med projektet.
– Studien leder till olika data som presenteras på en konferens för intressenter och forskare från hela världen i september. Då presenterar vi vad som kommit in genom studien. Enkätsvaren och de samlade kartor över när och var turisterna befinner sig under olika tider på dagen och när densiteten av turister blir för hög i ett område är exempel.
Genom dessa kartor och den data som projektet ger så kan turistnäringen i Visby bättre förbereda för anstormningar av vissa platser och hur man kan fördela turisterna över staden på ett smartare sätt.
– Vi har ett angenämt problem här, kryssningsturisterna tycker att de konsumerar för lite. Att de hellre skulle vilja spendera mer pengar under sin tid i Visby, säger Ulrika Persson- Fischier.
Hon tror att genom olika appar eller samarbeten så kan turismen i staden bli ännu bättre och även de små näringsidkarna kan få mer sålt till just kryssningsturisterna.
Nokuceba Dube berättar att olika nationaliteter reagerar olika på projektet.
– Finnarna, ryssarna och estlänningarna vill nästan aldrig vara med och speciellt vill de inte ha en GPS med sig. Medan i princip alla amerikanare, engelsmän, italienare och australiensare är glada över att vara med. De tycker det är roligt.
En av Ulrika Persson- Fischiers studenter har gjort en app där hon ger kryssningsbesökare möjlighet att välja olika rutter genom staden. Exempelvis shopping-, kultur- och den historiska rutten.
– På det sättet kan turisterna mer medvetet spridas över Visby, säger Ulrika Persson- Fischier.