Besöksnäringen tror på en riktigt bra höst

Efter en bra sommar ser det ut som att även hösten blir välbesökt. Utländska gäster, konferenser och svenskar som semestrar sent – bokningsläget för flyg och båtar under september ser bättre ut än i fjol.

Positiva. Ola Mattsson, Inspiration Gotland, och Magnus Olsson, Visby Centrum, är optimistiska och tror på en stark höst för öns besöksnäring.

Positiva. Ola Mattsson, Inspiration Gotland, och Magnus Olsson, Visby Centrum, är optimistiska och tror på en stark höst för öns besöksnäring.

Foto: Henrik Radhe

Turism2017-08-21 08:07

Trots att augusti ännu inte är slut kan besöksnäringen summera en riktigt bra sommar. Visby flygplats hade fler passagerare i juli i år än under samma månad förra året. Så ser det ut att fortsätta.

– Det fyller på bättre, tio procent mer i september än vid den här tidpunkten i fjol, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA.

Kapaciteten har ökat till Bromma men även linjerna till Göteborg och Malmö ökar.

Under juli ökade också Destination Gotland med nästan 16 procent mot i fjol.

– Under juli har vi i princip kört lika många passagerare som vi gjorde tillsammans med Gotlandsbåten förra året, säger vd Christer Bruzelius.

Kampanjen i tunnelbanorna i Stockholm som just nu lockar med sensommarvärme på Gotland har fått avsedd effekt.

– Vi har en ökning på knappt fem procent för september när det gäller bokningsläget, säger han.

Trycket i sommar har varit stort på bilplatser.

– Att besökarna har med sig bilen tror jag är bra för landsbygden. Det är viktigt att gynna hela öns besöksnäring, säger Christer Bruzelius.

Att turisterna hittat ut på landet märker öns länsmuseum på sina museigårdar. I Visby hade Gotlands fornsal en ökning, plus sju procent under perioden maj till och med juli, jämfört med i fjol.

– Augusti och september är starka månader för oss och vi hoppas att ökningen håller i sig, säger biträdande museichef Jenny Westfält.

På museet märks att barnfamiljerna hittat till ön.

– Det är väldigt roligt och med utställningen "Skepp och skoj" har vi ökat antalet barnfamiljer, säger hon.

Under hela september har museet längre öppettider, då många utländska besökare förväntas.

– Visby är som en temapark, utbrister Megumi Miyazaki hänfört.

Tillsammans med Saya Kondo har hon åkt från Japan för fyra dagar i Stockholm och en dag på Gotland.

– Här är vackert och vi känner igen oss, säger de och berättar om den animerade film som fick dem att boka resan till Visby.

Ola Mattsson, vd på Inspiration Gotland, tror på en stark höst för besöksnäringen. Han ser en trend att allt fler besökare vill ha en aktiv vistelse på ön.

– Vi är bra på att skapa sådana aktiviteter och Gotlands Sports Academy i Slite är nominerad till Stora turismpriset 2017, säger han.

Hösten tror han blir mötestät, med gott om konferenser förlagda till ön.

– Det höll på att gå åt skogen och att vi valde Öland, men nu blev det Gotland, skrattar Linda Pettersson, vd på Telin rekrytering i Kalmar, som just nu är på kickoff på ön.

Under de senaste åren har trenden varit att konferenser bokar sina boenden med kort varsel, vilket märks på Scandic. Carina Hammander är vd för Gotlandsresor som driver hotellet och semesterbyn Gustavsvik.

– Det är viktigt att vi samverkar, säger hon om öns besöksnäringar.

Det samarbetet är Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum, övertygad om kommer att märkas under hösten.

– Vi har skördefestivalen på Grönt centrum den 2 till 3 september, jazzfestival den 26 augusti, murfestival med mat och musik den 1 september och alla marknader ute på landet. Jag tror att det blir en riktigt bra höst, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!